Veten og Skaftefjellet på Huftarøy (01.05.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Vik (25m)
Ascents Veten på Huftarøy (212m) 01.05.2019 14:10
Skaftefjellet (232m) 01.05.2019 15:02

Natasha var på besøk i Bergen og vi benyttet denne fridagen til å ta en tur til Austevoll. Jeg manglet to topper her ute, og tenkte det samtidig kunne være kjekt for Natasha å se litt av kysten langs Sunnhordland. To fluer i en smekk, akkurat slik jeg liker det.

Vi tok fergen fra Krokeide til Hufthammar og kjørte deretter videre til Vik, helt sør på Huftarøy. Her fikk vi tillatelse til å parkere utenfor en gård. Vi fulgte anleggsveien oppover og deretter videre på god sti til Veten. Flott utsikt over øyen herfra. Været var helt ok i dag. Stort sett overskyet, litt vind og smått med regn i luften.

Vi fulgte en sti videre mot nordøst og traff på en liten gruppe med lokale som var på vei mot Veten. Da de hørte at Natasha var fra Østlandet, langet de ut om hvor kjedelig det var der borte, og at det ikke kunne måle seg med Vestlandet. Jeg var igrunn enig i det, og holdt derfor godt kjeft. Natasha, som under fergeturen bet seg merke i hvor høylytt vestlendinger er når de fører en samtale med hverandre, fikk kanskje ikke så mye bedre inntrykk nå.

Utsikt fra Veten

Etter å ha fulgt stien som snirklet seg innover og oppover i skogen, ankom vi omsider Skaftefjellet. Tok en liten matpause her før vi returnerte samme vei vi kom. Etterpå kjørte vi videre til Bekkjarvik på Selbjørn for å ta turen på Kongsfjellet.