Påsketur til Fjellsjøkampen (13.04.2019)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Parkeringa på Svartungsveien (552m)
Endpoint Parkeringa på Svartungsveien (552m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Fjellsjøkampen (812m) 13.04.2019

Sen påske i år og ettersom jeg måtte jobbe ukedagene så fikk det bli skitur i nærområdet denne palmehelgen. Fjellsjøkampen har jeg besøkt ganske mange ganger, men det er alltid en fin tur og når været er fint så er utsikten upåklagelig fra tårnet. Veldig fint med sikteskiver oppe i tårnet også, for de som ikke kjenner igjen de forskjellige toppene man kan se derfra. En annen ting jeg liker med tårnet der oppe er at det er innebygd. Passer bra for meg som er noe over middels høyderedd. Tårnet har dessuten terrasser med sittebenker både på bakkeplan og en etasje over. Fine lune steder å sitte hvis det skulle være litt vind.

Når jeg går på ski dit så bruker jeg som denne gangen å kjøre opp til Skrukkelia og ta av på Svartungsveien. Etter en bompassering med SMS-betaling kommer man frem til der veien ikke er brøytet lenger, og der er det ryddet en parkeringsplass langs veien. Videre oppover Svartungsveien går nemlig skiløypa. Løypemaskinene går ofte i dette området, så løypene er supre. Løypa mot Fjellsjøkampen tar av til høyre på Lusmyrvegen og det er preparerte skiløyper helt til toppen.