Blodfjell (18.04.2019)

Written by hknappe (Håkon Knappen) GSM

Ascents Store Blodfjell NV (743m) 18.04.2019 11:04
Vesle Blodfjell (747m) 18.04.2019 11:44

Når jeg kjører ned Hallingdalen nede ved Gulsvik så har jeg alltid lagt merke til en vegg av en ås langt nede på Krøderen. Det er jo faktisk denne åsen som gjør at Krøderen får den litt slyngete formen den har. Vannet er nødt til å sno seg rundt Blodfjell.

Jeg tenkte at det kunne være morsomt å komme opp på Blodfjell for å utsynet over Krøderen og over til Norefjell. På UT.no fant jeg ut at det er merket en trasee opp til toppen. På snøføre må ofte slike merkede løyper tas med en klype salt. De kan være vanskelig å følge når snøen skjuler stien. Slik ble det også i dag.

Jeg kjørte bilen forbi Veikåker. Der er det etter hvert et skilt som peker opp mot Haugerud, og litt opp i lia der er det en parkeringsplass for et knippe biler. Parkeringsplassen er rett under toppen av Blodfjell. Den var bare 500 høydemeter lenger opp.

Som sagt er det en blåmerka sti som går litt på skrått av fallretningen på åsen. Det ideelle hadde vært å følge denne stien for en mer behagelig tur opp, men på grunn av snøen mistet jeg sporet fort, og da ble kursen endret til å gå rett opp lia.

Stedvis var det ganske kronglete å gå i granskogen, men en del hogstfelt gjorde sitt til at det stort sett var greit å gå. Men bratt var det hele tiden, så pusten lå hele tiden på en eller annen variant av krakilsk. Heldigvis hadde jeg startet før sola hadde fått ordentlig tak i snøen så den var frossen og gav godt feste for trugene oppover.

Etter en seig marsj oppover gjennom skogen var det deilig å komme så høyt at vegetasjonen fikk litt mer åpen fjellskog over seg. Her ble det etter hvert vesentlig mindre snø også. Sikkert fordi områdene på toppen er mer soleksponert.

Det tok meg ikke lang tid å komme meg fram til den første toppen. Blodfjell består av tre topper: Vesle Blodfjell, Store Blodfjell og Store Blodfjell NV. Det var sistnevnte jeg var kommet til nå. Jeg tenkte også å ta meg bort til Vesle Blodfjell, som pussig nok er den høyeste av de tre.

Jeg tok meg til Vesle Blodfjell via et passelig grunt skar mellom de to toppene. Selv om Vesle Blodfjell er den høyeste toppen i området, så er det bedre utsikt på Store Blodfjell NV. Det er litt mindre trær på den toppen. Så fra den hadde jeg kjempeutsikt mot Krøderen og over til Norefjell. Sydover var det også mye fri sikt, men dis og et litt mindre karakteristisk landskap gjorde at det var vanskelig å peke ut de enkelte formasjonene.

Nedturen ble gjort på samme måte som oppturen, jeg fant min egen vei rett ned lia. Jeg gjorde et forsøk på å fange opp den blåmerka stien på toppen og følge den ned, men det var like vanskelig å følge den her som nede i lia. Men med GPS’en fikk jeg navigert meg snorrett ned til bilen.

Totalt var turen på 5,6 kilometer og tok 2 timer og 36 minutter.