Drømmepåska: Karihøa og Veltdalseggi og retur til Billingen (15.04.2019)  6

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Torsbu (1,350m)
Endpoint Billingen (735m)
Ascents Karihøa (1,782m) 15.04.2019 08:50
Veltdalseggi (1,767m) 15.04.2019 12:33
Visits of other PBEs Torsbu (1,351m) 15.04.2019 08:50
Tverråhytta (1,070m) 15.04.2019 15:15
Billingen parkeringslomme (730m) 15.04.2019 16:41

Etter en natt med mye hostekuler og litt bekymring for søvnen til de to andre som lå vegg i vegg, så la vi i vei mot dagens første topp, Karihøa med lang glietappe første kilometerne over Tordsvatnet. Det var kaldt i fjeset med mange minusgrader og morgensola i ryggen, men fjeset begynte omsider å få igjen følelsen da vi ankom enden av vatnet. Fulgte den kvista løypa et stykke oppover før vi la i vei oppover stigningen mot Karihøa på kortfellene. Utrolig flott utsikt fra toppen, og det var kjekt å kunne ta seg en pause i sola på bart fjell. Etterpå bar det nedover på noe vekslende underlag ;-) La i vei opp den bratte kneika i starten opp mot Veltdalseggi, noe som løste seg veldig greit. Litt sur trekk på toppen av Veltdalseggi gjorde at pausen der ble ganske knapp før vi satte returen tilbake mot Torsbu. Så spor fra dagen før, da Tiurjegern hadde vært på raid i området :-) Flott nedkjøring i finfin snø ned mot Tordsvatnet igjen. Tilbake ved hytta, ble det en ferdigstilling av sekkpakking og en god kaffepause i solveggen før en grei og enkel retur ut igjen til Billingen. Traff flere glade skigåere på vei innover og utover fjellet, med både sekker og pulker i fleng.

En strålende avslutning på en flott tredagers i Tafjordfjella med Bjørn - Tusen takk for en kjempefin tur !!!

I godt driv over Tordsvatnet, Karihøa skimtes i det fjerne
Bjørn på Karihøa
På vei oppover nordryggen mot Veltdalseggi