Tomlongsheia (14.04.2019)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Ascents Store Tomlongen (683m) 14.04.2019 14:07
Visits of other PBEs Tomlingen - p-lomme (245m) 14.04.2019 12:01

Etter en overnatting i Farsund ble det ny tur opp lang Virakveien. Ca 20 km fra E39. Midtveis hadde det nok ramla en Stein ned i veien. Det var merke etter opprensking. Må ha skjedd siden kvelden før. Fant veien som gikk opp til stra. Tok ikke sjansen på å kjøre opp da det var mye snø på tilsvarende vei til Lindtjørnklumpen dagen før. Det viste seg å være rett. Mye snø i en skyggefull dal. Ellers var denne turen fri for snø. Gikk forbi en flott seter. Her hadde det tydeligvis vært gressbrann oppi lia ikke lenge siden. Fortsatte opp den bratte bakken og videre over en klump, ned en dal og bratt opp til Tomlongheia. Fin sti og godt merket med rødt. Rundet første toppen til venstre slik Knut Sverre advarte mot. Deretter fin sti oppe på høyden med utsikt helt rundt. Utrolig fint i et fantastisk vær. Såg lyng og gressbrann flere steder. Særlig stort i en ås langt vest. Her så det heftig ut. Samme vei tilbake. Kjempefin tur.

Like før vi kommer til Tomlingen
Gress og lyngbrann flere steder vestover
Tomlingheias høyeste punkt
Utsikten fra høyeste toppen i Flekkefjord med flere gress og lyngbranner i fjellene rundt