Bastufjell via Sommerfjøssletta (12.04.2019)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Bastaufjell (180m) 12.04.2019 15:34
Bastaufjell vest (182m) 12.04.2019 15:41
Toppen

Tok av E 18 retning Kragerø/Drangedal og kjørte mot Kragerø til skilt merket Landsverk. Kjørte denne veien (Tveitanvegen) og så Bufjellvegen og parkerte i et kryss rett før Bufjell gård. Går en traktorvei inn her, som sikkert kan kjøres når der ikke er snø, nå gikk det ikke. Gikk innover veien og oppover. Det står en sti på Norgeskartet her, men den deler seg og vi fulgte en om endte opp i et dyretråkk. Fint å gå der vi gikk, men ikke sti hele veien. Kom oss opp på toppen delvis på tråkk og delvis uten tråkk. Gikk litt rundt på toppunktet her, over alle tuene og gikk også ut på en kant der vi kunne se ned på husene på gården. Nedenfor der er hogstfelt, så der kan man sikkert gå opp.
Bålplassen

Gikk frem til bålplassen og koset oss med kaffe i solen her. Ikke lett å finne stien ned herfra, kikket på en renne til høyre for bålplassen, men der lå så mange trær på kryss o tvers, at vi endte opp med å følge et elgtråkk nedover. Da vi kom ned der rennen kommer ned så vi at stien faktisk går opp den rennen. (Se hakket på sporet vårt). Fulgte stien ned, men det er ikke noen god sti, vått var det også der, men gikk bra å komme ned igjen på traktorveien. Traff på et hjerte i et tre og der gikk det en sti, så vi valgte en annen vei ned den siste biten. Bedre, da der var det ikke snø.