Hestefjell (09.04.2019)

Written by siroho GSM

Start point Svanvik skole (21m)
Endpoint Svanvik skole (21m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Hestefjell (248m) 09.04.2019 17:24
Visits of other PBEs Svanen skole parkeringslomme (21m) 09.04.2019 15:54

Hestefjell fra sør

Vi parkerte ved Svanvik skole. Denne er nå nedlagt så regner med et er greit å parkere der. Det er også mulig å parkere i utkanten av rundkjøringen ved skolen.

Turen startet med å først følge vegen inn til gården Rambekk og så videre på traktorveg nordover. Litt snø her og der fortsatt, men greit å gå siden det var tråkket hardt. Etter en bekk som kommer fra høyre var passert, gikk det inn en sti til høyre. Det var flere stier der, men vi tok den som gikk rett opp lia. Fin sti og jevnt oppover hele tiden. Denne bar tydelig preg av en gammel seter-/anleggsveg og lå fint i terrenget. Da det verste av stigningen av unnagjort så var det fint å gå innover åsen. Nedtur var hogsflata rundt selve toppunktet.

Det gikk sti nesten hele vegen, først innom en rasteplass med bok og så videre oppover, men ca 100 meter fra toppen så gikk stien videre nordover, men vi måtte ta av og gå i hogsflata til toppen, ca 100 m. En liten knause med bolt. Utsikt nordover til Lifjell med hvite topper.

Vi fant oss en fin sitteplass lunt til og spiste varme pølser fra termos. Middagen i dag.

Det passerte oss to damer med ei løpsk tispe på tur opp, og Anjing hadde mye å gjøre både på tur opp og ned. Alt av flekker skulle snuses på og smakes på. Så han hadde litt av en jobb.

Samme veg ned igjen. Øyvind og Anjing var med.