Kvamsfjellet i Masfjorden (01.04.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Hopsvatnet sør (15m)
Endpoint Samme (15m)
Ascents Kvamsfjellet (399m) 01.04.2019 13:21
Hadde tenkt meg noen småtopper i Masfjorden N i dag, men kom akkurat 20 sek for sent til Kabelfergen Masfjordnes-Duesund. Trodde en liten stund at den ville returnere etter et kvarter eller så, men det stemte slett ikke da jeg etter litt konsulterte rutetabellen, en time før neste ferge! Kjørte resolutt mot sør, og ved Hope tok jeg av en grusvei en liten kilometer i nordstlig retning, og tok bena fatt på bra traktorvei skrått oppover sørflanken av Kvamfjellet. Et stykke oppe markerte en liten varde at det var tid for å ta av fra traktorveien. På svak sti bratt oppover, heldigvis viste spredte varder vei. Bratte skrenter her og der, og tråkket svingte seg oppover . Etter hvert mistet jeg stien og gikk videre på GPS. Ankom tilslutt en forseggjort varde som ikke var toppen, den lå ca 200 meter lenger mot nordøst. Flott utsikt mot Nordhordland, og mot industristedene Mongstad og Sløvåg hhv på sørsiden og nordsiden av Fensfjorden.
Fra varde(Ikke toppen!) Med utsikt mot Fensfjorden
Fra toppen mot varde i sørvest

Frisk vind fra sørlig retning, så jeg fant en senkning i terrenget der det var lunere hvor jeg spiste nistematen. Ned igjen samme vei, måtte konsultere tracket relativt hyppig i den bratteste delen for å finne stien mellom de bratte skrentene før jeg kom ned på traktorveien igjen, og videre lett ned til bilen.