Den "minste" rundtur på Lifjell (26.02.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Start point P-Plass Lifjellstua (754m)
Endpoint P-Plass Lifjellstua (754m)
Characteristic Ski trip
Ascents Jøronnatten (1,274m) 26.02.2012
Nybufjellet (1,142m) 26.02.2012

Blå himmel, Vindstille og -4 grader, Tjohoo:D

Bø i Telemark pf 100 og Kommune topp. Tur følge: Sniff:)

Vi parkerte nede på P-Plassen ved Lifjellstua. Oy, det er jo parkeringsavgift her!! Har ikke sett dette før, så da måtte vi jo betale parkering i dag. Heldigvis ikke fått bot tidligere:)

Herfra fulgte vi vinterløypa opp mot Skåråfjellet. Under toppen stakk vi vest mot Oksladalen, da jeg skulle vurdere om det var forsvarlig å gå opp fra denne dalen, til nordre topp av Nybufjellet. Det var merket på kartet at vinterløypa også var kjørt opp i Oksladalen. Det var den ikke, og jeg var happy for feller, stålkanter og hund! Isete i nesten hele dalen. Vi møtte en del andre skiftgående med skiene i hånden, og friske gloser kom på rad og rekke...:) De fleste var på tur opp til Hollansætra, da denne var åpen i dag.

Når vi kom under foten til Nybufjellet, så vi at snø-forholdet tillot at vi gikk rett opp fra Oksladalen. Vi kom opp til utrolig flott utsikt, og nøt det til fulle:)

Fra toppen her, krysset vi ned til Svartjønn, og startet turen opp til Jøronnatten herfra. Opp til toppen, men satt skiene rett under toppen, og kravlet opp skaret mot toppen fra østsiden.

Oppe på toppen var vi velsignet med utrolig flott utsikt 360. Her var det ingen problem å se i alle retninger, og jeg speidet etter tårnene på Vealøs i Skien, Jonsknuten i kongsberg og Gaustatoppen i Tinn. Ikke noe problem:)) Tror nesten jeg så brua hjemme i Sortlandsundet i Vesterålen;-)

Herfra gikk det noenlunde smertefritt ned til Hollansætra, som enda var åpen. Innskriving i boka, inntak av vaffel og brus fra kafeteria her, til kr 60!!! Ja ja, det smakte godt allikevel.

Så staket vi oss tilbake til parkeringa, på vinterløypa som går opp under topp 1109 ved snotjønn. Og nedkjøringa oppe derfra er super flott.

Nybufjellet`s Nordre topp:

Jøronnatten:
Vi takker Lifjell for nok en flott opplevelse, og Lifjell skinner tilbake, på tur ned mot Bø...