Høgbråten i Hobøl (19.03.2019)

Written by Stigun GSM

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Høgbråten (280m) 19.03.2019 15:55
Etter en smått strabasøs tur i gjennomtråkksskare på Villlingstadåsen kjørte jeg under Oslofjorden til Østfold, nå godt vitende om at snølaget de fleste steder var tynnere her enn på vestsiden av Oslofjorden. GPS var ikke helt oppdatert på den nye motorveien vest for Askim, og jeg kjørte litt feil, men kom meg etterhvert til Tomter og parkerte på relativt stor parkeringsplass noen hundre meter sør for Unås. Fulgte snart snø- og isdekket kjerrevei nordover og forbi Unås, men stanset og slo av en hyggelig prat med pensjonert bonde som i løpet av vinteren hadde avvirket atskillige kubikk med tømmer, og nok så i møte en bra slant innkomme. Til fots videre på kjerrevei (Unåsveien) og brukbart opptråkkete spor inntil tråkket et stykke lenger oppe tok av fra kjerreveien og inn i skogen i nordøstlig reting mot Høgbråten. Greit med truger siste stykket
Begrenset utsikt, men trivelig toppmarkering

Trivelig toppunkt med utsikt stort sett til omkringliggende skog og og et høyt skydekke som kom inn fra sørvest. Greit ned igjen samme vei, måtte gå tilbake 2-300 meter etter å ha satt igjen en skistav(godt gjort forresten..); så turen er litt kortere enn både tid og distanse indikerer.
Høyeste punkt; her skjuler det seg trolig en toppvarde

Lett og grei restitusjonstur i pent vårvær.