Sørøst for Hasleråsen (16.03.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Toppenhaug (267m)
Endpoint Samme (267m)
Ascents Kopperudtoppen (313m) 16.03.2019 13:43
Visits of other PBEs Lillestrøm (105m) 16.03.2019 13:11
Hasleråsen P-plass (290m) 16.03.2019 13:26
Etter noen timers kjøring fra Valdres ankom jeg Toppenhaug, hvor der er vei mot Hasleråsen P-plass.. Håpet om at skogsveien inn til Hasleråsen P-plass var brøytet ble dog ettertrykkelig knust. Jeg fant en grei p-lomme litt sør for husene på Toppenhaug og spente på meg mine nyervervete Åsnes Tuski; odiøst nok modell Helge Ingstad..I hardpakkete traktorspor gikk det greit nordover. Fra Hasleråsen pplass var det slutt på sporene, men greit også videre, inntil siste stykket før Hasleråsen, der skogen stod tett og terrenget var nokå småkupert. Men; latskapen lenge leve, jeg kom meg opp uten å måtte ty til medbrakte truger
Koie ved sommerparkeringen
På en rotvelte hadde noen plassert nasjonalflagget, men høyeste punkt lå noen meter lenger nord.Brukbak utsikt fra denne snauhogde kollen
Toppmarkering
...men høyeste punkt lå 20m lenger nord

For å unngå tett barskog på returen holdt jeg en litt vestligere kurs over hogstflate; veldig mye raskere gikk ikke dette pga tett med ungbjørk og ujevnt underlag med tallrike groper trolig etter skogsmaskiner. Etterhvert inn på egne spor og greit tilbake. Jomfruturen med Helge Ingstad gikk uten uhell av noe slag; godt fornøyd var jeg med kjøpet. Vel fortjent niste i bilen 6-7 timer etter frokost. Videre mot Odals Verk