Hårberget (02.03.2019)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Hårberget (399m) 02.03.2019 13:20
Flott utsikt på dagens tur

I dag fikk jeg for første gang i praktisk sammenheng brukt for trigonometriberegninger som jeg lærte på videregående. Før vi dro i vei på tur, regnet Hans Thorvald og jeg på vinkler for å sjekke hvor bratt, og hvor stor helning det var på Hårberget. Dette med tanke på rasfare. Vi fant ut at sjansene for skred var minimale på denne turen, men hadde med skredutstyret likevel. For min del ble det bare med skredsøker denne turen. Peilestang, spade og hjelm hadde jeg glemt igjen i sekken hjemme.

På vei opp til Hårberget

Heldigvis ble det ikke brukt for slik utstyr i dag. Været var strålende, og det samme var turfølget og skiforholdene. Når vi var på vei oppover møtte vi på en kollega som gikk samme tur, bare på truger. Herlig utsikt på toppen. Der fikk vi koset oss med boller og varm saft. Nedkjøringen ga litt syre i beina, men jeg klarte meg uten fall. Det gjorde overraskende nok ikke Hans Thorvald, som fikk et møte med snøen i litt ustabil snø. Dette ble en fantastisk start på vinterferien. Hyggelig hadde vi det også på kvelden med middag i Harstad, etterfulgt av Truls Svendsen-show.