Branntjernhøgda og Sandbekkmana (20.02.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Stryken stasjon (239m)
Endpoint Elveli Parkering (94m)
Ascents Branntjernhøgda (641m) 20.02.2019 13:36
Sandbekkmana (618m) 20.02.2019 16:10

Nordmarka fra øst til vest

Basert på fin værmelding hadde jeg planlagt langtur denne dagen for å ta et par topper som ligger midt i Nordmarka: Branntjernhøgda og Sandbekkmana.

Turen startet med en fin togtur fra Grefsen til Stryken sør i Harestuvannet i Lunner.
Denne uken var det vinterferie og mange med langrennsplaner. Jeg hadde følge av en hel gruppe som gikk av på Stryken.

Mye nytt mellom Grefsen og Storo

Siden det var isklisterføre, og jeg trengte feller for å komme meg opp på toppene, måtte jeg bite i det sure eplet og gå med feller fra start. Allerede første skilt informerte meg om at det var 9km bare til Gjerdingen (som jeg litt kjapt hadde estimert til 7km på kartet). Dette kom til å bli en lang dag!

Etter 1 time og 45 minutter var jeg framme på Gjerdingen. Det var ikke preppet fra Gjerdingen over Snøploghøgda til Katnosa på grunn av skogsdrift. Så endelig fikk jeg glede av fellene.

Turen inn til Branntjernhøgda fra krysset Snøploghøgda var en "walk in the park" over tre store hogstfelt med 60-70 cm snø med fin skare over. 1,1 km luftlinje fra Snøploghødga til toppen. Selve toppen var en sukkertopp i tett gammel skjeggskog. Frampå hogstfeltet 100m nord for toppen var det flott utsikt nordover mot Gjerdingen og områdene rundt.

Over Store Skillingen på vei til Gjerdingen
Snøploghøgda
Toppunktet på Branntjernhøgda i skjeggskogen
Utsikt nordover mot Gjerdingen 100 m nord for Branntjernhøgda

Etter Branntjernhøgda var det bare å legge skiene på skuldra og spasere de to kilometrene ned til Katnosa. Veien var skrapt ned til grusen. Men dette var annonsert i føremeldingen, så jeg var forberedt på det.

Sandvikshytta og Katnosa gård

Vel nede rett før Katnosa gård, var det sti ned til Katnosa. Utrolig vakkert å stake og skøyte over vannet. Det vekker gode minner fra flere sykkelturer over Nordmarka med barna hvor vi bodde på Katnosdammen (DNT Hytte) hvor det er kanoer til gratis utlån.

Spålen

Jeg staket og spaserte litt i scooterløypa mellom Katnosa og Spålen, staket over enden av Spålen og over myrene sør for Spålen. Skiene var jo superglatte i alle retninger.

Sørover fra toppunktet på Sandbekkmana

Turen inn til Sandbekkmana var 700 meter i luftlinje fra skiløypa, og veldig grei å gå med feller i åpen skog.

Sandbekkmana
Østover 100m nord for Sandbekkmana - Revshammaren 620, Kjerkeberget N 626, Kjerkeberget 631 i utsikten

Etter 5,5 timer i sporet tok jeg en god pause på Sandbekkmana, og fikk hvilt meg litt og fylt opp med energi. Det nærmet seg den blå timen nå. Turen hadde tatt vesentlig lengre tid enn beregnet.

Jeg hadde tenkt at det skulle gå radig nedover til Vesle Sandungen. Dette er vanligvis en fin scooterløype. I praksis viste det seg at den var kjørt med sporsetter i varm våt snø, og deretter hadde noen med veldig smale ski kjørt der. Det vil si at mine fjellski stadig hang fast nå som snøen hadde frosset seg ganske hard og jeg tryna flere ganger. Det endte med at jeg måtte bære skiene og jogge ned. Vel nede på Vesle Sandungen var det blitt ganske mørkt, men det var i hvert fall fint å stake over vannet.

Over på den andre siden av vannet tenkte jeg at det var på tide å ta frem hodelykten, men så var batteriene gått. Dårlig prepping! Vel, vel, jeg har gått hjem i mørket før, og gledet meg til bred fin trasé i Knappaveien. Men først var det å bære skiene opp alle bakkene. Forsøkte å kjøre nedover, men det var bare scooterspor og skiene hang fast i sporet. Igjen så tryna jeg flere ganger, og var litt fortvilet ved tanken på å bære skiene 4-5 km til Fyllingen. Da kom jeg på at jeg kunne stå nedover ved siden av sporet. Knappaveien er jo veldig bred. Det var deilig, og etter noen hundre meter kom Holmenkollmarsj-traséen innpå, og så ble det plutselig ski-autostrada og hockey nedover hele veien.

Jeg ble så godt humør av å ha fått litt fart, og ha unnagjort mange kilometer på kort tid, at spaserturen opp Tjuvdalen var bare hyggelig. Her var det jo folk i løypa og noen som hadde fartstrening med sine Vorstehere. Moro. På toppen av Tjuvdalen er mitt favorittskilt på kveldstid i Nordmarka. Det signaliserer at det er 1,5 km lett staking over myrene, og 5,5 km i hockey ned til Elveli i Sørkedalen. Her ventet Tore med varm bil - Fantastisk deilig!

Total turtid ble 9,5 time hvorav 7:08 i gangtid på 41 kilometer. Med racingski og evt truger på sekken kan man jo fort spare in 1-2 timer eller mer avhengig av skiferdighetene. Tror kanskje noen av utforkjøringene i scooterløype hadde vært utfordrende uansett på så skarpt føre og sporete trasé.

PS
Bildet av skiltet lyver litt pga blitsen. Når det er mørkt om kvelden og overskyet, skinner et gul-oransje lys fra byen opp over skogkammene sør i Nordmarka, og det lyser opp skitraseen selv om man ikke ser særlig mange detaljer. Skiltet er naturligvis helt "svart" i mørket, men det skiltet der tar jeg på profilen!

Det ble ganske mørkt til slutt

Er ikke...

Written by venkekristin 10.04.2022 23:26

...småturer du legger ut på Sunniva og Tore ventet med varm bil, veldig luksus du har der altså. Fint skue inne ved Katnosdammen der og fint å lese turskildringen din :)