Heikampen (16.02.2019)

Written by SunnivaR (Sunniva) GSM

Start point Elveli Parkering (160m)
Endpoint Elveli Parkering (160m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Heikampen (572m) 16.02.2019 14:21
Visits of other PBEs Sørkedalen Parkering (160m) 16.02.2019 12:45
Kikutstua (370m) 16.02.2019 15:22

Denne dagen var jeg superheldig! Ikke bare hadde jeg Erik hjemme på besøk, men han annonserte at han ville gå en skitur med meg. "Vi må vel ta en topp da, mamma" kom det også velvillig. Fantastisk! Jeg veide Oppkuven og Heikampen mot hverandre, og landet på det siste. Ganske mye lettere tur, og dessuten var scooterløypa over Heikampen nettopp kjørt opp.

Fra utfartsparkeringen innenfor Sørkedalen skole er det veldig behagelig å tikke unna høydemetrene opp Heikampveien. 300 høydemeter på 4,3 km. Oppe på myrene er løypa over Heikampen skiltet.

Det var endel mer strabasiøst å ta ytterligere 120 høydemetre i scooterspor over en kort distanse, og Erik var allerede klar for Kikut og skolebrød. Heldigvis hadde jeg med sjokolade og energy bar, så Erik hadde piknik mens jeg kavet 140 meter veldig kupert off-piste inn til Toppunktet. Litt feil føre for racingski akkurat her.

Vi fortsatte scooterløypa over til skiløypa i Deledalsveien, og fikk tilbake fart og flyt nedover veien og ned Tjuvdalen til Østre Fyllingen, og videre til Kikut

Været startet med tåke, men tok seg opp over mot Kikut hvor vi hadde sol. Alt i alt en veldig fin tur.

Vakkert og litt frost på myrene på Heikampen.

Bjørnsjøen sett fra Kikutstua - Det går an å sitte ute nå.