Storås i Langangen (15.02.2019)  4

Written by siroho GSM

Start point Langangen skole (35m)
Endpoint Langangen skole (35m)
Ascents Storås (157m) 15.02.2019 13:01
Visits of other PBEs Storås utsiktspunkt (151m) 15.02.2019 10:39
Langangen Skole p-plass (37m) 15.02.2019 13:01

Storås i Langangen på vinterføre

Topper i Porsgrunn nå om dagen er ikke lett pga snømengden. Senorge.no mener det er bart i Langangen og til toppen, men det var det absolutt ikke.

Vi har ikke vært i dette området før så visste ikke så mye om turen enn det som var skrevet på peakbook. Det så ut som det var en enkelt tur og at de fastboende brukte mye stien. Vi tok derfor sjansen på at det var tråkket opp til toppen.

Parkerte ved klubbhuset til fotballbanene og gikk inn vegen. Megaglatt så brodder var et must i dag. Vi var så spente på om det var tråkket, vi hadde med oss truger i sekken i tilfelle det ikke var og med den tanken å komme fra stien og bort på toppen.

Det var tråkket og snøen bar oss stort sett, men noen ganger gikk vi imellom. Jeg gikk i spora til Øyvind og det gikk helt fint i starten. Vi passerte stikrysset og startet på oppstigningen, da begynte det å bli mer og mer slitsomt, mer og mer tråkket igjennom. Da vi var på toppområdet, så gikk vi igjennom for hvert skritt. Øyvind tok på seg trugene og det gikk greit for han, men ikke for meg, som da måtte tråkke selv, mega tungt. Så prøvde jeg trugene, men det var også veldig tungt å gå med. Siste delen er litt opp og ned og litt ulent, så ikke så lett å gå med truger.

Vi kom oss bort til krakken og fikk oss mat og en lang pause, fortjente det i all denne vassingen. Toppboka ble signert. Det var 3 dager siden noen hadde vært her sist. Spørsmålet kom om hvorfor ikke dette var en av Titoppern i Grenland. God parkering, fin tur og flott utsikt.

Første møte med opptråkka sti
Stikrysset, det var en foran oss som hadde gått på truger. Det var for 3 dager siden, så vi i toppboka
Litt ulent i høyden, men spennende å gå her
Ved utsiktspunktet

Så var det toppen. Tvilte på om vi ville klare å komme opp, men vi ville forsøke i hvert fall. Vi gikk tilbake til der vi kan gå opp. Vi valgte å legge igjen sekker og truger og gå på beina. Ca 30 cm snø å tråkke i, men Øyvind gikk først og laget spor og jeg kom etter i sporene hans. Det gikk mye greiere enn jeg hadde forventet, og ikke mange minuttene etterpå sto vi på toppen. Ikke den store utsikten her, den må en til krakken for å få. Øyvind plumpa skikkelig en sted, så han ble våt på beina resten av turen.

Toppen er nådd
Utsikt fra toppen der vi kom opp

Det ble å gå de samme sporene tilbake og så ned stien der vi kom. Vi valgte å ikke bruke trugene, men da gikk vi igjennom, men greit for meg å følge i sporene. Etter krysset så bar snøen oss igjen, stort sett. På vegen var det på med brodder igjen og så rusle ned til bilen igjen.

Strabasiøs tur, men flott utsikt var det.