Toppsanking på Lifjell (21.04.2018)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Jønnbu Parkering (755m)
Endpoint Jønnbu Parkering (755m)
Ascents Anebunatten (877m) 21.04.2018 07:00
Nybunuten (1,064m) 21.04.2018 07:00
Rupetjønnuten (1,123m) 21.04.2018 07:00
Visits of other PBEs Jønnbu parkering (755m) 21.04.2018 07:00

Det var meldt knallvær denne dagen. I og med at matmor Line var bortreist og etterlatt Rambo hos meg så ble det ikke noe hvilehjem. Vi eller jeg bestemte oss for å ta en tur på Lifjell og plukke med oss noen topper. I og med at Rambo er verdens sprekeste Tibetansk Spaniel så var det bare smil og få fra han.

Vi startet på Jønnbu parkering i 7-draget. Fra toppen av Krintofjellet fikk han gå løst og dermed lykkligere enn noen gang. Herfra gikk vi opp på Gleksefjell før vi satt kursen bånn gass nedover mot Oksladalen. Ved elva bestemte Rambo seg for å kjøre på uten meg og klarte selvfølgelig å kræsje med en stein. Redda seg godt inn med særdeles gode panikktak inn mot land. Herfra var det litt snacks før vi plukka med oss Nybunuten. Her var vi så godt i gang at vi plukka med oss både Nybunuten Nord og Rupetjønnuten før vi kom til Holmevatnet. Rambo var i slaget og det samme var jeg til tross for varmt vær. Svetten rant av meg og antageligvis fra den firbeinte og. Han ville selvfølgelig ikke bade, noe som førte til at jeg "mista" litt vann på han, synd.

Vell forbi Holmevatnet satt vi kursen for Holmetjønnresa som ble topp nr 6 for dagen. Vi bestemmer oss etter intense diskusjoner for å ta med oss Jøronnatten i samme slengen, litt for at jeg kan undersøke området rundt den til en senere tur. På vei opp her leika vi litt i snøen i og med at den firbeinte virkelig kjente på varmen. Her klarte selvfølgelig Rambo å lure på seg en Lemmen av det noe frusterte slaget. Eller var det lemmen som lurte på seg Rambo(?). Videre bar det uten varige skader. På toppen av Jøronnatten ble det mer snacks før vi fulgte den rødmerka stien herfra og tilbake til Oksladalen.

I Oksladalen ble det mye vassing og surring i og med at både den tobeinte og firebeinte begynte å kjenne varmen i hodet. Vi valgte uansett å toppe turen med å plukke Anebunatten. Ramboen sa seg fornøyd selv om jeg forsøkte å lure han med på Falkefjell...

Veien tilbake til bilen gikk raskt bortsett fra litt intens markering av territorium. Flott tur, Ramboen tok det rolig om kvelden. Takk for turen Rambo!