Høyest i Grane & Hattfjelldal (24.04.2009)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Simskardet (380m)
Characteristic Ski trip
Ascents Kvigtinden (1,699m) 24.04.2009
Kvigtinden Sørtoppen (1,682m) 24.04.2009

Kommunetopper
24.4.2009

Svante og 10 trekkhunder dro oss til brua før Simskardhytta. Hundene slet i det varme vårværet og måtte returnere. Det var langdrygt innover Biseggskardalen til Nordre Biseggvatnet. Tok sikte på det store kvelvet ved Kvigtindsaksla. Øverst lignet det en brekant med glasserte issvuller etter vindens herjinger. Litt under fortoppen forsvant utsikten gradvis. Med lavt skydekke hengende over oss fortsatte vi over Sørtoppen (1682) til Kvigtinden (1699). Litt opp ned langs ryggen og en drøy KM mellom toppene. Stupbratt mot øst og slakere i vest. Det ble et kort opphold før vi returnerte til dalbunnen. Her ble det mat og en liten Balder i sola. Nede i Simskarddalen traff vi Øyvind Spjøtvold som har vært oppsynsmann i 25 år. I dag studerte han dvergfalken som er landets minste rovfugl Den hadde aldri hekket så tidlig som i år. Etterhvert lettet skydekket og vi kunne skimte Kvigtinden.

KVIGTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

NORDLAND = 67 stk 1.ordens trig-punkter.

BØRGEFJELL nasjonalpark ble opprettet i 1963. Området strekker seg fra Trøndelag og inn i Nordland. Dette er et av få steder i landet hvor det fremdeles finnes fjellrev. Her lever ynglende jerv, gaupe og bjørn som streifdyr. Nasjonalparken er stort sett et høytliggende område med vekslende landskapsformer. Parken har daler, vidder, brusende vassdrag og fjellvann der man kan fiske sin egen middag.

Svante og hundene
Bekker og elver i ferd med å gå opp..
Påfyll
Ved Nordre Biseggvatnet
I le av vinden
Tåka i ferd med å lette over Kvigtinden