Åletjennkollen (15.02.2012)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Åletjennkollen (180m) 15.02.2012

Over isen på Kilevannet

Opprettet to nye pf 100-topper til samlelista for Skien forleden og ville prøve den ene i dag. Har i grunn tenkt på denne toppen i noen år, og vært innunder foten av den flere ganger, men uten at det har blitt noen tur til topps, inntil i dag.

Gikk ut fra Vikle i Melum med strake veien over isen mot Oterkilfjorden. Halvveis i Uresund dreide jeg av mot toppen. Litt trått i snøen oppover i lia her, men det kunne vært verre. På nordsiden av kollen, hvor jeg kom opp, var det et lite hogstfelt, noe som åpnet for et fint skue nordover. Men ellers ingen utsikt fra selve toppområdet.

Nordøstsiden av toppen er ganske så bratt. Så det er lurt å holde mot øst, ned mot bekkefaret fra Åletjenn, om man vil gå ned i retning Oterkilfjorden. Selv om jeg var klar over det på forhånd, klarte jeg ikke å motstå fristelsen til å være litt for kjapp med å komme meg ned og havna i bratthenga ned mot vannet. Kunne med fordel gått ned igjen samme vei som jeg kom opp.

Utsikt fra nordsiden av Åletjennkollen. Prøver meg på en liten navngivning av toppene på bildet. Navn i rødt: topper med pf over 100 .
Store Latås, også en pf 100 topp i Skien, sett fra Oterkilfjorden.