Josten på langs – Helt MAGISK på breen! (25.05.2012)  6

Ramnane (1,844m) 25.05.2012
Supphellenipa (1,729m) 25.05.2012
Visits of other PBEs Flatbrehytta (994m) 25.05.2012

Dette er en etterregistrering, men hvis jeg skal ha toppturdagbok på Peakbook må denne være med!

For min del startet det hele med at Hvitserk sendte ut en melding på FB med ledige plasser på Josten på langs. Det var vedlagt en værmelding med varmt og sol på breen i hele pinsen. Det så så fristende ut at jeg meldte meg på samme ettermiddag. Det var avreise om få dager, men utstyret lå klart, og jeg var heldig og fikk haik med Sissel og Toril fra Oslo-området. Det var nok meningen at jeg skulle få være med på den turen!

Første og siste overnatting var på et av de virkelig flotte tradisjonelle hotellene i Norge; Mundal Hotell. Vi fikk en bedre middag og møtte Sigrid Henjum som skulle være vår guide på turen sammen med Sander Buene som nå driver Sogndal Lodge. De fikk med seg 5 relativt spreke «turister» på turen. Kveldssamlingen gikk ut på å fordele telt, mat, kokekar, primus, tau og bensinflasker og vi gikk gjennom ruta på kartet.

DAG 1

Det var med stor forventning vi satt og ventet på transporten neste morgen. Innerst i Jostedalen pakket vi av, og selte på. Etter noen hundre meter kunne vi ta på skiene, og oppoverbakkene startet. Vi hadde fjellski og feller som fungerte utmerket oppover langs Fåbergstølbreen. Hva man skal pakke med seg på en sånn tur veies nøye frem og tilbake mellom behov og vekt. Det var så varmt nede i dalen at jeg startet med kort løpetights, og det skulle vise seg å være et godt valg å ha med den.

I starten gikk det oppover!

Vel oppe på breen, tok vi en pause og diskuterte videre veivalg. Det var stor stemning for å gå på Brenibba som ikke var så langt unna. Som sagt så gjort. Det var i alle fall mindre bratt oppe på breen enn brekanten! På dette tidspunktet var det relativt klart og fint vær, men noe vind.

På veien mot camp 1 som var planlagt ved foten av Kjenndalskruna roet vinden seg helt, og det ble helt klart og fint vær. Vel fremme ved camp var det noen av oss som gikk opp på Kjenndalskruna – flott utsikt ned i Kjenndalen og utover Jostedalsbreen og fjellene i bakgrunnen.

Når Sigrid er turguide er god mat et nøkkelord. Siden det var fredag, var det tacos med hjortekjøtt. Vi hadde en fantastisk kveld/natt med uvirkelig vakkert lys under Kjenndalskruna.

DAG 2

Morgenen opprant, og etter en god frokost og nedpakking av camp, var det en kosedag på breen – alle gikk i t-shirt og boxer el. fra 07:00 om morgenen til 20:00 om kvelden. Det var vidunderlig å ta av fellene, og skli bortover de endeløse viddene på breen. Vi la kursen over Høgste Breakulen, Ramnane, Bings Gryte, Grensevarden og satt opp camp 2 rett ved Supphellenipa.

Magiske forhold i slutten av Mai
Camp 2 kl 20:52
Teltgruppe 3 i glad forventning til middag

DAG 3

Nå var det bare sjarmøretappen igjen av turen.

Vi startet dagen med å ta en tur opp på Supphellenipa. Det er ikke store toppen, men helt fantastisk utsikt i det fine været.

Supphellenipa
Sigrid og Sander på Supphellenipa - Flatbreen i bakgrunnen
Sikteskiva på Supphellenipa

Hjemturen gikk over Flatbreen som var grei å kjøre ned. Litt mer utfordrende med renna etterpå med islagt skyggeside og slush på solsiden! Vi tok en titt på Flatbrehytta, så var det bare å laste skiene på sekken og spasere 1000 meter ned lia til Fjærland.

Det var ganske utfordrende, med mengder av trær veltet over stien etter en storm (Dagmar) året før.
Etter et forfriskende (og iskaldt) bad i Fjærlandsfjorden, fikk vi forfriskninger på terrassen på Mundal Hotell. Personalet ved Mundal slo alle service-rekorder ved å servere full 3 retters middag ute på plenen med hvite duker og stettglass i det fine været.

Takk for turen! En av de aller flotteste turene jeg har vært med på noensinne. Beste guidene, beste turgruppe, fantastisk natur i strålende vær.