Høyest i Snåsa (25.03.2008)

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Sætertjønnhytta (450m)
Characteristic Ski trip
Ascents Skjækerhatten (1,138m) 25.03.2008

Kommunetopper
25.3.2008

SKJÆKERFJELLA OG SNÅSAMANNEN
Med Oppdal som utgangspunkt for å samle kommunetopper var det ikke unaturlig at vi tidlig tok for oss toppene i Trøndelag. Allerede i påsken 2008, i slutten av mars, sto toppunktene i Snåsa og Verdal for tur. Toppene heter Skjækerhatten og Løysmundhatten og ligger ikke lenger unna hverandre enn at vi planla å ta dem i løpet av én skitur. For å komme til det beste utgangspunktet kjørte vi til Steinkjer og derfra ca. 40 km inn Ogndalen til en stor parkeringsplass øst for Lustadvatnet. Her var vi så heldige å treffe Harald Tiller, som ga oss scooterskyss ca. 10 km inn til den idylliske Setertjønnhytta, en selvbetjent hytte som drives av Nord-Trøndelag Turistforening. Den skulle være vår base i to dager. Egentlig hadde vi ikke trengt mer enn én overnatting, men Inger Lise hadde fått en lei ryggprolaps å slite med, så vi la opp til to kortere turer heller enn én lang. Det gjorde forresten ingen ting, hytta viste seg å være en trivelig plass med proviant og sengetøy. Inne var det råkaldt, så det var bare å fyre opp i ovnen til den sto og durte. I påvente av at kulden skulle slippe taket i veggene, dro vi for å besøke Norges geografiske midtpunkt 600 meter sør for hytta. Her er også en varde med kasse og bok. Harald Tiller lurte nok på hvordan toppturene skulle bli når han tittet på Inger Lise, som sto der skjev som ei krokete fjellbjørk. Før han dro tilbake mumlet han litt om et besøk hos selveste Snåsamannen! Inger Lise følte seg imidlertid snart bedre. Det var tidlig på dagen og været var bra, så vi bestemte oss for å ta den første hatten. Turen dit gikk først på ski over Skjækervannet (450 moh.), som hadde knallharde snøbølger og var tunggått over til den nordøstlige bukta. Der starter Blåfjella og Skjækerfjella nasjonalpark, en av Norges største nasjonalparker. Vi tok oss inn i parken langs elva Storbrenta og rundet Grønhaugen (610 moh.) på nordsiden gjennom glissen skog. Derfra gikk vi videre mot skaret der Hattjønnbekken kommer ned, og fortsatte bratt opp på til dels hardt underlag nord for Sukkertoppen til Hattjønna (779 moh). Her var det bare stålkanter som dugde. Fjellsiden bar preg av store ras som hadde gått tidligere på vinteren. Fra vannet fulgte vi det slakeste partiet opp sørryggen. På toppen av Skjækerhatten (1139) ble vi møtt av en diger, nedsnødd varde. Noen dager tidligere hadde vinden herjet og etterlatt noen enorme skavler og tunneler. Vindstille og sol preget denne fine avslutningen på påsken, og vi gledet oss over flott utsikt mot Skjækerfjella med sine snille fjellformasjoner. Etter vel gjennomført tur kom vi tilbake til ei lun hytte og en hyggelig kveld langt inni Skjækerfjella og langt fra folk. Det eneste minuset var at Otto hadde mistet mobilen sin ved foten av Skjækerhatten. Ja ja, det var jo ingen dekning der lell. Fra vinduet i hytta kunne vi se mot vårt neste mål : Løysmundhatten. Om natta hørte vi lyder på baksiden av hytta, men valgte å forbli i den varme senga. Neste morgen kunne vi se skispor rett bak hytta vår og bort til den andre selvbetjente bua.

TRØNDELAG = 50 stk 1.ordens trig-punkter.

Skjækerhytta
Norges geografiske midtpunkt
Skjækerhatten
Skjækerhatten er et trigonometrisk punkt av 1. orden.

STED: Snåsa kommune i Nord-Trøndelag
HØYDE: 1139 moh.
PRIMÆRFAKTOR: 515 m
UTGANGSPUNKT: Setertjønnhytta
LENGDE: 23 km tur–retur hytta (38 km t/r p-plass).