Mehammarsåto-Stord, 292 og Mehammarsåro NV-Fitjar, 293/404 (25.11.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Fitjarhesten (678m) 25.11.2018
Mehammarsåta Søre (721m) 25.11.2018
Mehammarsåto (749m) 25.11.2018
Visits of other PBEs Børtveit bom parkering (85m) 25.11.2018
Langenuen Motel & Camping (25m) 25.11.2018

Jeg overnattet på Langenuen motell og camping og lot bilen stå igjen her. Gikk et par hundre meter langs veien mot Stord til jeg kom til en skogsbilvei med grind. Innenfor grinda var det en tavle med kart og info om stier i området. Jeg fulgte sogsbilveien først over elva og så ett lite stykke opp til ett jorde. Her var det noen rødmerker langs en sti, men de forsvant etterhvert og jeg mistet stien, men fulgte dyretråkk over jordet og til en grusvei som jeg fulgte oppover forbi Børtveit bom parkering hvor man kan kjøre til å parkere om man vil. Fulgte grusveien videre oppover, holdt til venstre i ett kryss og da jeg kom til 32v 0303529 6644386, her skimtet jeg en sti innover dalen som jeg valgte å følge istedenfor å følge grusveien videre. Det var ett skilt her som pekte videre oppover grusveien. Stien var ganske grei å følge, barfrost så var veldig fint å gå, litt glatt noen steder. Kom etterhvert til ett kryss med to skilt. Jeg fulgte stien videre oppover dalen skiltet med St. Tjødnadalen. Nå var stien mer tydelig og rødmerket. Passerte stememtjønna og hytta der og kom opp i sola ved stikrysset med skilting mot Mehammarsåto. Fulgte denne godt merkede stien til toppen av Mehammarsåto med en liten avstikker til Mehammarsåta Søre. 2 timer og 20 min brukte jeg opp til toppen. Kjempefint vær, sol fra blå himmel og barfrost og fin utsikt å nyte. En liten pause her for jeg fulgte stien videre nedover mot Fitjar sin topp som ligger ca 600 m i luftlinje fra toppen av Mehammarsåto. Tok av fra stien og gikk i terrenget de siste ca 150 metrene fra toppen. Fin utsikt her også, brukte ca 15 min ned her fra toppen. Gikk så opp igjen til Mehammarsåto og samme vei tilbake forbi demningen, men da jeg kom til krysset nede i Tjødnadalen fulgte jeg den merkede stien skiltet med Steinen og Svartvatnet. Den går litt opp i lia og gir noen ekstra høydemetre og lengdemetre i forhold til å gå stien nede i dalen. Stien fører til det oppdemmede Svartvatnet og fra der fulgte jeg grusveien ned igjen som var den samme som jeg fulgte opp, og endte opp på Langenuen igjen fem timer etter start.