Brusaknuden - Time og Hå kommuner (22.11.2018)

Written by Stigun GSM

Start point Sør for Mellomstrand (306m)
Endpoint Samme (306m)
Ascents Brusaknuden (430m) 22.11.2018 14:42
Brusaknuden Sørskråning (416m) 22.11.2018 14:43
Kjørte hjemmefra tidlig om morgenen; høytrykket som hadde ligget plantet over Sør-Norge i flere dager måtte simpelthen utnyttes, f.eks til kommunetoppbestigninger; i slutten av lavsesongmåneden november! På veien sørover hadde jeg sett at selv fjelområder over 100 moh var tilsynelatende helt fri for snø! Framme ved Mellomstrand nordvest for Brusaknuden ca kl 14. Valgte å kjøre opp samme traktorvei som Gråbein i sin tid hadde gjort, fra sørøstbredden av vann 241 moh. Kjørte litt forbi gårdstun og noen hundre meter oppover til jeg syntes veistandarden ble tvilsom nok. I strålende vær fulgte jeg traktorvei videre i retning Brusaknuten, inkl gjennom et tett og mørkt sitkagranfelt inntil jeg begynte oppstigningen i nordvestflanken mot toppen, også her svake traktorspor et stykke oppover. Videre temmelig tuete terreng, noe jeg kom på at Gråbein også hadde bemerket . Småbratt siste stykket opp til toppryggen av Brusaknuden fra nordvest.

Ned i sørøstskråningen og over en steinmur med metallstrenger for lokalisering av høyeste punkt i Hå kommune. Tilbake samme vei i stort sett lettgått terreng.