Juvefossen ved Blefjell (04.11.2018)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Visits of other PBEs Fagerfjellvegen bom (183m) 04.11.2018
Juvefossen (500m) 04.11.2018

Har stort sett følt jeg har hatt god kontroll på typiske naturattraksjonene i en grei radius fra området jeg er oppvokst. Blei derfor relativt overaska og skuffa over egen kunnskap da jeg tilfeldigvis datt over Juvefossen på nettet for 2 uker siden. Basert på kart kan det se ut til at den har et fall på en 40-50 meter. Ble umiddelbart gira på en tur hitt for å tette ”kunnskapshullet”. Tilfeldighetene skulle også ha det til at jeg hadde planlagt og bestilt tur hjem noen uker før den personlige oppdagelsen.

Fikk med fatter og vi kjørte den timen det tok for å komme opp til Blåberg Fjellstue. Herifra var det skilta og blåmerka hele veien. Brei skiløypetrase i starten før den etter omtrent 2 km gikk over til sti. Brukte omtrent 30 min inn til fossen, lettgått og greit, men vått og myrete enkelte steder så greit med reale sko.

Surra litt rundt og kikka på fossen fra forskjellige vinkler. Mest spektakulær var den nok fra den lille ”stientunga” som stikker ut like bortenfor fossen. Kule greier! Med litt medvind kan nok dette utvikle seg til å bli et populært turmål