Nynesskallen nord (Grong 11/36) (28.10.2018)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point BRU OVER SANDDØLA (173m)
Ascents Nynesskallen nord (704m) 28.10.2018

Kjørte fra Grong og sørover etter E6. og fortsatte inn på Fv 72 mot Sverige. Kjørte langs elva Sanddøla, og passerte Nynes Jaktbolig og parkerte like etter brua som går over Sanddøla. Vinterstengt rasteplass på venstre side. Det er litt dumt at ikke disse rasteplassene blir brøytet på vinteren, da disse ofte er gode utgangspunkt for turer. Gikk over på sørsiden av veien og fulgte en grusvei til høyre ca 40 meter. Her går det en brei og fin sti til venstre, som går ca 1 km opp i fjellet. Snøgrensen lå på 400 meter, og videre oppover ble det mer og mer snø, mellom 20 og 40 cm med laussnø.
Jeg hadde ikke med skiene, da disse var 2o mil fra Grong. Det var tungt å forsere all snøen i gummistøvler, så jeg besteg kun en topp. Det ligger fire Pb- topper på rekke og rad her oppe, og det er et fantastisk skiterreng innover her. Disse toppene ligger i Blåfjella - Skjækerfjella Nasjonalpark. På toppen er det bygd en ganske stor varde på trigpunktet. De resterende toppene i denne rekka skal jeg prøve med ski på beina. Kaldt og fint drømmevær i dag. Ingen elgjegere i dag.
TRØNDELAG PF 100 : 476/1555

Jeg parkerte på rasteplassen på sørsiden av denne brua over Sanddøla
Fin sti innover mot fjellet
God utsikt mot Liss og Stor Heimdalhaugen
Litt bjørkekjerr i overgangen mellom skog og fjell