Sæbyggjenuten (13.10.2018)

Written by mortodeg (Morten) GSM

Start point Strandstøyl (765m)
Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 13.10.2018
Visits of other PBEs Strandstøylsdalsvatnet P-plass (775m) 13.10.2018
Sæbyggjebrokka sti (900m) 13.10.2018

Turhelg med Angjerd, men Yr lovte storm i store deler av fjellet. Nedi Agder derimot, skulle det ikke være så verst. Og der var det en ubesøkt fylkestopp. Så vi dro dit.

Gikk fra øst. Teltet ved Strandstøylsdalsvatnet sent fredag kveld, egentlig så sent at det var lørdag allerede når vi startet å gå. Lørdag morgen så vi ørn og ravn som sloss. Så fortsatte vi å gå langs vannet, krysset elvene, og gikk stien opp Sæbyggjebrokka. God sti her, delvis merket og ryddet. Utenom stien er det knot, så finn den. Videre fulgte vi juvene vestover. Ganske kult terreng, ligner lite på det jeg ellers har fartet rundt i. Det er ingen klar sti helt til toppen, men mange muligheter. Oppi høyden fikk vi tåke, så det var ikke så lett å finne enkleste vei, for det er mye opp og ned og bratte sva. Men opp kom vi.

Helt på toppen blåste det kraftig, virkelig vanskelig å holde seg på beina. Ingen lunch der altså, vi gikk ganske raskt nedover igjen. Fant en annen vei fra toppen som også var veldig fin, og vel nede i toppen av juvet, der det er et lite vann, satte vi opp teltet igjen. Mindre vind her nede, men den som kom, kom fra alle kanter. Teltet løsna plutselig, så vi måtte ut i kveldsregnet for å finne store stein. Man kan gå turen som dagstur, men vi hadde nå hele helga, så da brukte vi hele helga. Fint å sove i telt mens vinden og regnet slår seg løs. Neste dag var det sol og sånn. Da fant vi beverhus, og Angjerd fikk økt beverpinnesamlingen. Takk for turen!

Oppi der er toppen
Blåste storm akkurat på toppen, måtte ta toppbildet litt nedenfor