Etne: Grønenuten (12.10.2018)

Written by Runemb (Rune Blomberg) GSM

Start point Rullestad (100m)
Endpoint Samme (100m)
Ascents Grønenuten (916m) 12.10.2018 13:05

Stier: Det går en sti opp til 700 m. Stien er ikke lett å få øye på i begynnelsen. Etterhvert dukker det opp merking i form av røde plastrør og senere varder. På 630 m stopper vardingen helt umotivert. Stien herfra er er ikke lett å finne, men blir bedre lenger oppe. Ellers var det noen dyretråkk som kunne følges.

Det første røde merket dukket opp. Rullestadvatnet i bakgrunnen.

På vei ned i Hjortedalen. Her taper jeg 180 høydemeter før jeg begynner på selve Grønenuten midt i bildet. Fant et dyretråkk nedover her.

På 760 m. Her ser det noe bratt ut. Jeg bestemmer meg for å dra til høyre for å finner en mindre bratt vei opp. Det var ikke helt vellykket. Ble både klyving og klatring.

Toppen av Grønenuten. Det var to toppunkt her oppe. Begge med varde og begge med samme høyde på GPS. Endefjellet i bakgrunnen.

Fra toppen. Utsikt mot nord. Det var nå begynt å regne, og ruten jeg kom opp virket ikke fristende å ta ned igjen. Jeg fant et dyretråkk på vei ned som jeg fulgte til en renne som ledet meg ned uten klatring.

Nede i Hjortedalen. Regnbygen er nå over og steinene er begynt å tørke opp. Pust i bakken før jeg begynner på de 180 høydemeterne som gikk så fort nedover.

Ny varde konstruert. Det er nå mulig å følge vardene opp til 635 m før de forsvinner helt umotivert. I bakgrunnen sees Bordalsnuten til venstre og Rullestadsåta til høyre.