Gyranfisen (05.10.2018)

Written by Pilt73 (Turid Høiem)

Ascents Gyranfisen (1,126m) 05.10.2018

Parkerte på parkeringsplassen (N 60° 26.789' E 009° 56.463') like før stistart ved skiltet "Til fjells". Oppover og oppover bar det til Svarttjernkollen (1054 m.o.h.). Det var flott utsikt der (samt en geocache), men jeg ville videre til kommunetoppen. Ankom 11:55 og gikk videre 12:00.
Gikk på skrått nedover mot stien nede ved Svarttjern, og fulgte den gjennom en koselig dal og over noen myrer før jeg kom til Steintjern der tre mannfolk og to fuglehunder satt og koste seg i le for vinden. Jeg gikk videre opp til Store Stein (N 60° 28.900' E 009° 53.735') der jeg fant en geocache kl. 13:30 før jeg satte nesa opp mot kommunetoppen. Ved steinen gikk det en sti oppover, men den mistet jeg etter hvert, så det ble navigering med gps i stedet. Det gikk greit å gå offroad, selv om det var litt tungt i partiene med mye mose/myr. Kl 14:10 ankom jeg toppen, samtidig som en annen person. Nokså sprøtt, i grunn, for jeg hadde vært alene på hele turen bortsett fra de tre jegerne ved vannet. Han satte seg i le ved varden, så da satte jeg meg i blåsten, men i sola, på den andre siden. Det var 7 grader da jeg forlot bilen og Yr mente det skulle være rundt 5 grader her oppe i dag og 7-8 m/s. Temperaturen var nok riktig, men det føltes som det blåste mer enn dette.
Etter en stund gikk fyren videre og jeg kunne begynne å lete etter cachen. Fant den 14:50 og gikk så samme vei tilbake, bortsett fra ved Svarttjern. Da gadd jeg ikke å gå opp på toppen igjen, men fulgte den blåmerkede løypa helt ned til veien og så en snau km bort til bilen. Den ankom jeg kl. 17:25.
Jeg brukte altså 3 t opp med to cachefunn og noen stopp. Ned ble det 2,5 t. Jeg gikk ikke spesielt fort. I cachebeskrivelsen står det at turen skal ta 3-4 t...