Gampedalsåsen og Gravtjennåsen (30.09.2018)  4

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Start point Ramberg p-lomme (30m)
Endpoint Samme (179m)
Ascents Gampedalsåsen (179m) 30.09.2018
Gravtjennåsen (191m) 30.09.2018
Plasseråsen (174m) 30.09.2018
Visits of other PBEs Ramberg p-lomme (28m) 30.09.2018

Idag ville jeg prøve meg på på noen Porsgrunntopper, og valget falt på Gampedalsåsen og Gravtjennåsen. Kjørte til parkeringa ved Ramberg hvor det var parkeringsplass for tre fire biler.
Fulgte veien oppover som gikk over til traktorvei. Tok så av på sti til høyre etter ca 550 meter.
Fulgte denne stien opp helt til Plasseråsen. Her var det virkelig flott utsikt.
Deretter fulgte jeg stien litt videre og tok peiling mot Gampedalsåsen. Det ble litt opp og ned i lyngen, men greit å gå. Flott utsikt mot Langesund og havet. Deretter tok jeg peiling mot stien som jeg fulgte oppover. Kom ned i et skar hvor jeg fant en sti som jeg fulgte bort til stien som jeg gikk opp. Deretter ned til traktorveien.
Nå fulgte jeg traktorveien/stien mot Rødsæter til stien gjør en U-sving på østsden av Gravtjennåsen. Deretter blåmerket løype nesten helt til toppen. Blåmerket rute fortsatte opp til Brudalsåsen. Det var utlagt tau til venstre mot Brudalstoppen. Men jeg fortsatte rett fram ned i et skar og så opp mot venstre til hovedtoppen. Flott utsikt her også.
For å gjøre en lang tur kort, valgte jeg å gå mot syd ned mot Gravtjenn og videre mot traktorveien. Gikk greit i begynnelsen selv om det var bratt ned. Fant en sti som jeg fulgte med mye kvistavfall hele veien. Men kom da fram til slutt.

Avkjøselen til parkeringen
Stien opp til Gampedalsåsen.
Stien opp til
Varden på toppen av Plasseråsen
Varden på toppen av Gampedalsåsen
Ytsikt mot havet
og Langangsfjorden
Her gikk jeg til høyre opp til Plasseråsen og kom ned på stien til venstre fra Gampedalsåsen.
Blåmerket sti opp nesten opp til Gravtjennsåsen.
På toppen av Grantjennsåsen.
Utsikt mot havet her også.