Øytopper - Rødøy (15.06.2011)  5

Rødøyløva (443m) 15.06.2011

Nordland
15.6.2011

1. På Oscarbrygga i Tonnes leide vi en 17 fots plastbåt med 35 hk. Dermed kunne vi ta for oss flere av øy-toppene i kommunen. Satte kursen nordover til Rangsundøya, hvor vi gikk i land ved Rangsund. Fulgte traktorveien innover Rangsunddalen og kom innpå stien til vannreservoaret. Fortsatte etter delvis tråkk til enden av dalen. Dreide mot sør og gikk opp til Rangsundtuva (267). God utsikt mot Hestmannen og Rødøyløva.

2. Fortsatte båtturen nordover til Sørgjerøyvågen på Gjerdøya. Fulgte god sti som startet rett før en liten bro opp til Fjellet (171). Trimpost ved varden. Øya har en liten butikk som er åpen midt på dagen.

3. Forflyttet oss nordover til Klokkergården på Rødøya. Her bor det ca 200 personer med daglig fergeforbindelse. Fulgte stien bratt opp i skaret og gikk øst for Urtinden. Fortsatte opp fra sørøst til Rødøyløva (443). I 2010 var det ca 3000 personer som skrev seg inn i trimboka. Vid utsikt mot Bolga i nord, Svartisen i øst, Lurøy i sør og Trænstaven i vest. Returnerte til en kald pils på idylliske Klokkergården.

4. La kursen over Rødøyfjorden til Ytre Rengen. Hoppet i land ved en gammel steinbrygge bak Finnperøya. Passerte et fraflyttet småbruk og tok sikte på høyde 113. Videre over svaene til Rengfjellet (190). Her var det kun noen steiner på høyeste punkt. Utsikt mot Svartisen i øst og Rødøyløva i nordvest. Dette ble dagens fjerde og siste øytopp i strålende vær.