Legendariske Bolleberget og Blåfjellet, Ørskog/Stordal;-) (21.09.2018)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Visetra (250m)
Endpoint Visetra (250m)
Ascents Bolleberget (618m) 21.09.2018 12:01
Skurdfjellet (622m) 21.09.2018 12:42
Blåfjellet (741m) 21.09.2018 13:52

Idag ble det en liten rundtur i Ørskog/Stordal for å plukke 2 topper som både Ragnar (freeflex) og jeg manglet. I og med at værmeldingene var heller begredelige, fant vi ut at disse to enkle toppene kunne greit tas i drittvær. Det viste seg at det ble mye mindre nedbør enn forventet iallfall i dette området. Vi ble såvidt våte og regnklærne var egentlig overflødige.

Fin sti opp til Bolleberget og en grei vei videre bort mot Skurdfjellet før vi fikk et mer eller mindre mypreget terreng med 4 elvekryssinger mot den slake ryggen opp til Blåfjellet . Her går der faktisk en merket sti som tar av fra stien som går østover fra Grytalisætra. Den fant vi etter noe baksing gjennom krattskogen. Denne var gull å få øye på og var flott å følge oppover mot toppen. Man kommer først til en Varde med et feilplassert skilt Blåfjellet 741 ca 20 hm før selve toppen!

Retursporet er veldig greit å følge om man vil ta samme trasseen ettersom det er noen elvekryssinger som spesielt på våte dager som idag kan være relativt store. Fin retur på sti og deretter støylsvegen via Hjellesætra tilbake til bilen igjen. Etterpå ble det for min del hyggelig gjensyn med, ikke altfor mange men veldige hyggelige, toppturentusiaster på Sæbø ;-)

Oppover mot toppen med det fantastiske navnet Bolleberget :-)
Oppover mot toppen med det fantastiske navnet Bolleberget :-) Bakom stikker Blåfjellet opp samt Kvitnykjen og
Bolleberget og Skurdfjellet
Bolleberget 618
Bolleberget 618. Julegrana står klar til pynting
Mot blant annet Midtmorgonshornet og andre veldig fristende topper !
Fra Blåfjellet 741 mot Storfjorden
Blåfjellet 741 mot Kvitnykjen
Hjellesetra

Ikke Midtmorgonshornet

Written by janyga 22.09.2018 11:04

Gløttet inn på turrapporten din, og tillater meg å komme med en rettelse på bildet: Mot Midtmorgonshornet og andre fristende topper. Det er Fremste Skorkja (Litlbottstinden og Sandegga) og Heimste Skorkja du har på bildet.. Fantastisk flotte topper å gå på forresten :-)

Sv: Ikke Midtmorgonshornet

Written by ligroenb 22.09.2018 15:34

Takk for det, ja kjekt å få det rett :-) Ja, mente det kunne være det selv etter kartet å dømme men hørte på andre isteden. Slik kan det gå når ting skal gå fort ;-) Gleder meg til å besøke de toppene der ja!

Skurdfjellet

Written by boven 21.09.2018 21:04

Ja eg skulle vært med. Manglar Skurdfjellet i Sunnmøre pf 50. Status 907/935 :-)

Bolleberget

Written by BjørnF 21.09.2018 20:14

her burde jo Ove vært med :-)