Romsdalshornet via Halls renne (19.09.2018)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Romsdalshornet (1,550m) 19.09.2018

Flott tur til selve gromtoppen i Romsdalen, med meget kompetent føring av den lokale guiden David Lindgren. Det var varslet skikkelig uvær med sørlig storm til kvelden, så det var om å gjøre å komme seg både opp og ned i tide. På den positive siden var dette rester av en tropisk storm, som brakte sommerlige temperaturer med seg denne høstdagen. Snøen David vasset i på samme rute få dager før, var derfor borte.

Start fra innerst i Venjesdalen kl. 0830, fin oppgang til innsteget for normalvegen opp Halls renne. Før vi kom inn i renna, var det litt surt med både småregn og vindråser, men i renna fikk vi heldigvis fint le. Vel oppe i skardet mot Litlehornet kikket sola fram, og det er ingen overdrivelse å si at stemningen steg mange hakk.

På veg opp fra skardet hørte vi plutselig en kraftig og langvarig buldring i retning Trollveggen. Fly? Torden?! RAS!!! Støvskyen fra et heidundrende steinras kom etter hvert til syne et stykke sør for selve Trollveggen. Skremmende, men heldigvis neppe folk involvert.

Det ble super klyveklatring tre taulenger til topps fra skardet i riktig fint vær og nesten vindstille. Toppa ut etter 3 timer 15 min, og kunne nyte 360 graders rundskue til bare nye tinder for min del. Trolltindane, Venjetindane og Kvanndalstinden gjorde mest inntrykk i så måte. Skreiv oss inn i bok i Randers-hytta på toppen, og tok en god matpause.

Fin retur ned nordveggen, to korte og fire lange rapeller på helt nye rapellankere.

Nede etter 5 ½ effektive timer, heldigvis lenge før stormen lukket værvinduet.

Ikke feil å komme inn Venjesdalen en slik morgen! Dagens mål ruver midt imot, med Trollveggen i bakgrunnen
Hornet sett fra parkeringen innerst i Venjesdalen. Normalvegen som vi gikk, går opp mot den gule flekken og så mot venstre opp i Halls renne
Hornvasshytta under Venjetind
Venjesdalen med Blånebba til venstre, Hornvatnet nærmest og Venjesdalsvatnet bakerst
Hornvatnet under Venjetind
Oppunder den gule flekken
Fornøyd guide med Venjetind som kulisse
Nokså skjermet klatring opp Halls renne. Bak ruver Kvanndalstinden og Kalskråtinden, med Olaskarsvatnet framfor
Fornøyd øverst i Halls renne!
I skardet mellom Hornet og Litlehornet, med Trollveggen på andre siden av dalen
Fra oppunder toppen av Hornet med dramatisk utsikt mot Trollveggen i hele sin høyde
Toppvardene på Hornet
Randers-hytta på toppen, med Trollveggen som kulisse
Topp dag på Romsdalshornet!
Luftig utsikt fra Hornet mot Åndalsnes og Molde lengst bak til venstre. Tøff skygge av Hornet og Litlehornet i dalbunnen!
Venjesdalen sett fra toppen av Hornet
I luftig rapell ned nordveggen
Venjetind og Hornvatnet sett fra nordveggen