Djevelporten og Fløya (14.09.2018)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Fløya (590m) 14.09.2018
Visits of other PBEs Djevelporten (395m) 14.09.2018

Våkna i Svolvær av frokost på døra på hotellet. Fikk handla litt greier i Svolvær for resten av Lofoten-helga, før vi dro bort til parkeringa til Svolværgeita. Fant ei lomme nede ved havet som vi parkerte i. Turen starta i et voldsomt regnvær, og vi stålsatte oss for en våt dag. Etter å ha gått opp bakken med kjetting stod vi i 5 minutters tid under en stein for å vente på bedre vær. Til vår forbauselse slutta regnet, og vi fikk opphold resten av turen.

Godt merka i starten
Turfølget på vei oppover
Tilbakeblikk mot Svolvær

Vi gikk litt feil på stien opp til Djevelporten, og endte med å gå litt langt mot Fløya før vi innså feilen. Det løste vi enkelt ved å følge høyden bort til Djevelporten. Tok noen bilder og greier her, før jeg fikk overbevist resten av turfølget til å bli med bort på Fløya (Måtte ha ei rød knappenål). Hilde Kari var den eneste som blei med helt opp til toppen i tåka. Det var ekstremt sleipt på de våte steinene, og klyveflyttene ble ekstremt hårete under rådende forhold. Vi gikk opp via nordeggen, og ned igjen på andre sida. Ned fra toppkrona brukte vi sikkert 10 minutter for å finne riktige og gode tak.

Hilde Kari og meg ute på Djevelporten
Laber utsikt fra Fløya

Resten av turen ned til bilen hadde vi fin utsikt over Svolvær, og været var lettende. Så fram til kaffe på klatrekafeen i Henningsvær. Takk for turen!