Titopptur i Siljan (12.09.2018)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Ascents Holmfjell (368m) 12.09.2018 10:05
Lønnedalskollen (419m) 12.09.2018 11:33
Visits of other PBEs Siljan vanntårnet parkeringsplass (300m) 12.09.2018 09:39
Holmfjell utsiktspunkt (356m) 12.09.2018 10:06
Lønnedalskollen utsikt (412m) 12.09.2018 11:35
Fiskebekkåsen rasteplass (309m) 12.09.2018 13:03

Siljantitopper nr.6, 7 og 8 i dag. Hadde blinket meg ut Holmefjell og Lønnedalskollen, med et håp om at det var mulig å ta snarveien mellom disse utenom sti.

Startet fra parkeringsplassen til lysløypa, og tok "skiløypa" over Tudalskulten (relativt vått!) og lysløypa videre til stikrysset mot Holmefjell. Veldig lettgått tur opp dit, og et fantastisk utsiktspunkt over Skisjø og mot Vestre Vealøs. Denne toppen må gjentas en annen gang, en dag det er mindre vind, for i dag blåste det godt der.

Fant ut at det ikke var vits å prøve seg på en snarvei over mot Lønnedalskollen, så beveget meg tilbake til lysløypa og ned til Skisjøveien, som var fin å løpe på sørover. Fant etter hvert stien fra Østre Vealøs og løp østover til jeg fant stien som var merket opp til Lønnedalskollen. Ganske myrete sti den nederste delen, så ikke lett å holde skoa tørre. Bedre siste halvdelen opp. Et flott toppområde her også, og fin utsikt over til Galten og Østmarka for øvrig. Tok en liten rast her med medbragt lunsj.

Samme vei ned og det gikk radig tilbake Skisjøveien. Fant ut at jeg hadde litt ekstra tid, så tok svippturen bortom Fiskebekkåsen, og tilbake "Gamleveien", den gamle ferdselsåren fra tidligere tider, tilbake mot parkeringen. Grei rekognosering i forhold til om Fiskebekkåsen er en grei titopper for guttungen. Det er det for så vidt, men det var svært vått på deler av stien. Får se an hvilke to (som han mangler) jeg velger å ta han med på.

Alt i alt en veldig fin tur i nydelig vær.

Relativt våte stier etter sist helgs regnvær
Flott utsikt fra Holmefjell
Varden på Lønnedalskollen
Utsiktspunktet på Lønnedalskollen

Missing title

Written by siroho 12.09.2018 16:37

Se der fant du løsningen, litt av en tur. Noe hjortelusflue å se?

Sv:

Written by vegardfj 12.09.2018 20:38

Sto på Holmefjell og vurderte muligheten å ta snarveien. Men med bratte skrenter, dype kløfter og mye kratt bare i umiddelbar nærhet fra stien, fant jeg fort ut at det antakelig ville ta lenger tid den veien, enn å løpe rundt på Skisjøveien. Så det ble en lang tur, men i deilig vær gjorde ikke det noe.

Så og si fraværende hjortelusfluer i dag, heldigvis. Var vel bare èn som fant meg.