Grønetua og Storhovden (22.01.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Hjortlandsdalen (151m)
Endpoint Samme (151m)
Ascents Grønetua (642m) 22.01.2012 14:35
Storhovden (347m) 22.01.2012 16:30
Visits of other PBEs Hjortland p-plass (155m) 22.01.2012
Henrik Krohns utsikt (590m) 22.01.2012 13:35
Vikinghytten (590m) 22.01.2012 13:40

PRAKTFULL VINTERDAG PÅ VARDEGGA

Endelig en søndag med blå himmel og strålende sol i Bergen! Astrid og jeg kjørte til Åsane og inn Hjortlandsdalen der vi parkerte ved starten av turstiene i området ca. 150 moh. Skygge og et par kuldegrader nede i dalen. Lite snø slik at vi startet til fots i fjellstøvler med truger på sekken. Start ca kl 1130 . Vi fulgte en traktorveg knappe 2 km til der denne sluttet.

GRØNETUA
Herfra gikk vi på isete sti oppover i vestlig retning til vi var oppe på fjellryggen som kalles Vardegga ca. 500 moh. Denne ryggen er markert av flotte steinvarder. Det ble mer og dypere snø dess lenger opp vi kom. Snøen hadde fonnet seg slik at det var opp til en halvmeter snø i lesidene og nesten helt avblåst på toppen. Vi kunne gå i fotsporene til noen som hadde gått foran oss, men det var likevel tildels tung å ta seg opp de siste bratten til ryggen. På ryggen kom vi opp i solskinnet og fikk et nydelig skue over de hvitkledde Bergensk byfjell! Drømmeforhold!
Vi fortsatte sørover og oppover Vardegga til Arnahytten, også kalt Fjellhytten og Speiderhytten. Her er det en steinvarde med en minneplate med følgende tekst:

HENRIK KROHNS UTSIKT
F.1858 D.1913
Læge i Ytre Arna fra 1882 til sin død.
Satt opp av K.D.L. Ytre Arne 1948
til minne om Henrik Krohn
På toppen av varden er det støpt fast en utsiktsskive av kobber der 24 navn på fjelltopper og steder er inngravert.
Kilde: Bergensernes Fjellverden II. Hyttene på Byfjellene, side 77-80. Redaktør Anders B. Fossen. Hardanger Forlag 1988.

På en annen steinvarde vest for Krohns varde er det en en trekantet kobberplate som markerer Idrettslaget Vareggs 75 års jubileum 11. april 1972!

Vi fortsatte til den legendariske Vikinghytten som ble bygget i 1913 og som skal feiere 100 årsjubileum neste år. Her var det hyttevakt, varm hytte og hyggelig møte med andre turfolk som hadde gått på ski over Vidden. Vi spiste litt matpakke og bevilget oss varm buljong og saft! Etter ca. 30 min pause fortsatte vi sørover til det høyest punktet på denne delen av Varegga - Grønetua. Ved å gå på de mest avblåste områdene gikk det stort sett greit på fjellstøvler. Flott utsikt mot Rundemanen, Ulriken og Borga. Varden er også er et trig-punkt og kalles Geofysen. Jeg har ikke klart å finne ut bakgrunnen for dette navnet. GPS 0302482 6702817.

Er vi på rett sted? Utsikt nordover fra Grønetua!
Utsikt østover fra Grønetua
Toppvarden på Grønetua sett fra norsiden av Vardegga

Ned igjen samme vei til der traktorvegen slutter. Da var vi bare noen hundre meter fra en annen PF>50m topp:

STORHOVDEN

Astrid på den nordligste kulen på Storhovden
Den sørligste kulen på Storhovden (GPS koordinater)

Vi gikk rett mot målet opp gjennom uryddig skogsterreng til vi nærmet oss toppen. Her kom vi på et tråkk i snøen, og det går nok sannsynligvis sti opp her fra østsiden av haugen. GPS posisjonen på Peakbook var ca. 40 m feil (for langt mot vest). Vi fant to omtrent like høye områder på toppen. Det nordligste er steinen som Marius Meland har tatt bilde av til Toppsiden.
Det andre er en liten forhøyning i landskapet som ligger ca. 30 m lenger sør på GPS 0301419 6705365. Denne virket kanskje en tanke høyere enn steinen.
Tilbake ved bilen like før det ble mørkt etter en nydelig vinterdag i fjellet.