Jakobstinden (05.09.2018)

Written by KristineL (Kristine Maurdal Lillejordet)

Ascents Jakobstinden (976m) 05.09.2018 18:38
Vi klyver og klatrer mot toppen

Etter jobb dro Hans Thorvald og jeg for å bestige Jakobstinden. Vi kjørte inn til Sætran og parkerte på en liten parkeringsplass. Derfra fulgte vi sti til ca. 240 moh. Resten av turen gikk vi utenom sti. Det var uproblematisk å gå, men det var godt å ha fjellsko på grunn av vått terreng. Gledelig var det at jeg kunne gå med fjellsko hele turen uten å få gnagsår. Gnagsårsokkene jeg har kjøpt viste seg å fungere.

Strandtinden
Kongsviktinden og Sætertind

Når vi kom på mellom 300 og 400 moh begynte det å bratne til. Vi kom opp til Tverraksla på rundt 700 moh. Her var det et litt slakere parti, før det bratnet til igjen de siste hundre høydemetrene. Været var helt fantastisk og utsikten tilsvarende på plattået. Det viste seg at selve toppen lå noe nordøst for varden og vi måtte gå ut på en utfordrende rygg. Vi ønsket å komme til topps og forsøkte mange ulike veier. Til slutt fant vi en vei mot en topp, men da vi kom opp så vi selve toppunktet ca 3 meter fra oss. Vi så at toppen var umulig å komme opp på, da den krevde klatring. Utrolig kjedelig å ikke kunne komme til topps. Klyving/klatringen vår opp mot denne pinakkelen var noe krevende, og det var glatt og vondt å komme ned igjen. På grunn av denne avstikkeren ble det sent før vi kom ned til bilen og hjem igjen. Det var likevel en fin tur, og vi fikk veldig flott lys på kvelden når vi var ute på pinakkelen.

Opp mot plattået på Jakobstind
Hans Thorvald foran toppen vi ikke klarte å komme opp på
Plattået på Jakobstinden
Hans Thorvald med toppunktet rett ved