Henrikstinden (01.09.2018)  4

Written by uglefisk (Paal Andre Lund) GSM

Ascents Henrikstinden (1,270m) 01.09.2018

Kanonvær i Tromsø bydde på en tur til Henrikstinden idag. Dette viste seg og bli en bratt og seig motbakke. Jeg parkerte ved rasrenna di har fikset nede ved E8. Fulgte denne opp til litt over 200m høyde hvor jeg måtte gå til høyre for renna som fortsetter oppover. Hadde vært enklere å tatt denne tidligere på sommeren da denne renna er fylt med snø. Litt knoting i skauen måtte til og et par partier møtte jeg på noen klipper. Fant heldigvis et punkt som ikke var så høyt hvor jeg kunne bruke trærne som lå utover til å dra meg opp. Over skogbåndet var det ganske greit å gå helt til jeg kom til ryggen på høyre side oppe på 800m ca. Herifra var det bare steinur helt til toppen. Ganske vanskelig terreng å gå i da all steinen var ganske løs. Jeg bevegde på og løsnet steiner opp til størrelse på en dobbeltseng. Så her var det bare å holde tunga rett i munnen så man ikke klemmer seg fast mellom steinene. Liker du ikke ur og løs stein så er nok ikke denne turen å anbefale.

Toppen bydde på litt kald frisk bris og knallsol. Her ble det en liten pause med litt fotografering og dronekjøring.

Ps: Ble også noe kluss med gps'n som dere sikkert ser.

Dronefilm:

startpunkt hvor du tydelig ser renna du går opp ved
Her gikk jeg til høyre for renna
Nordre Henrikstinden i sikte
Målingsstasjon for snødybde
Stusselig varde på toppen
Her kan man se hvor jeg gikk opp
Toppen
Henrikstinden

Tøffing!

Written by Skippy 01.09.2018 23:58

Du er kjempe tøff! Jeg er fornøyd jeg var ikke med med alle steiner �