Akslandsnuten frå Aksland (P-plass vest for tunnelen) (31.08.2018)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Akslandsnuten (821m) 31.08.2018

Flott ettermiddagstur denne siste sommerdagen, ifølge kalenderen. Fulgte en gammel skogsvei, sti og så ny skogsvei fra P-plass vest for tunnelen. Bratt opp til Skåleskard, så ned til Akslandsstølen og på god sti videre nordover under bratthenget og opp langs en bekk til Hildrastølen. Herifra sørover greit til topps uten sti, bortsett fra at finværet gjorde meg litt nonchalant med orienteringen. Derfor holdt jeg altfor langt til venstre, og kom nesten helt opp til Glåmestølen før jeg forstod at toppen jo var den til høyre! Litt ekstra trim og tidsforbruk, anslagsvis 5 min. Flott utsikt på toppen mot kjente landskap. Hadde jeg ikke hatt en avtale, skulle jeg ha utforsket litt mer av bratta mot sør og vest. 1 time 15 min opp, 2 timer 10 min på tur.

På god sti under bratthenget, med utsikt mot Vasstølvatnet og Dyranibba
Ved Hildrastølen
Mot Hildrastølen og Kråkedalsvatnet
Fra oppunder Akslandsnuten med utsikt mot Hustoftvatnet og Skipavåg, med Sand og Hylsfjorden bakerst
Fra utsiktsvarden på Akslandsnuten mot Kvaløy og Vindafjorden, med Grytenuten dominerende til venstre