Frostisen uten ski ... (29.07.2018)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Characteristic Alpine trip
Ascents Frostistinden (1,724m) 29.07.2018

Sammen med Anneli kjørte vi inn til Rånvassbotn og var klar rundt kl 11:00 herfra.
Frostistinden eller Frostisen er jo egentlig en vårskitur, men jeg ble syk tidligere i våres, så da ble det sommertur nå i stedet.

Med gårsdagens Stjerntinden i beina, var jeg om enda mer spent på toppturformen i dag ...
Det ble rolig tempo opp bakkene. Iselva ble greit krysset og vi fulgte en ganske så rett linje mot toppen.

Anneli fornøyd etter bre-forseringa
Toppen

Breen var fin uten åpne sprekker, men stegjern må man ha opp den bratte breen mot toppen.
Knallvær oppover, men blåste ganske friskt på toppen, så hvis noen finner en blå lue nedenfor nord-ryggen ...
Nøt utsikten og tok bilder før vi tok retur ned i samme spor, med panorama-utsikt mot kveldsola over Lofot-taggene i vest.

Skjombrua langt der nede
Nordryggen med toppen midt på

Iselva var derimot flommet opp etter dagens varme vær og det var ikke forsvarlig å gå over på samme sted som vi gikk opp. Fulgte elva litt oppover og fant et sted som så bedre ut. Ganske så kraftig vannføring, men med en stav samt sko på, gikk det fint. Spiller liten rolle om man blir våt på retur.

Glad og fornøyde nede ved bilen etter over 10t timer på tur.
Feira med burger og cola på Circle K ...