Solliknuden og Grønhaug (14.08.2018)

Written by pkvernstrom (Pål Kvernstrøm)

Ascents Grønhaug (631m) 14.08.2018
Solliknuden (620m) 14.08.2018

Ein fin rundtur fra Moi i Lund kommune, til Grønhaug (631m) i Lund og til Solliknuden (620m) høgaste punkt i Sokndal kommune.

Starta frå "P-plass" like bak Lundheim Folkehøgskule. Fulgte grusvei oppover til stien etterhvert gjekk inn i skogen. Herfra gikk det videre oppover i variert skogsterreng - stien er godt merket, men allikevel klarte eg å overse veiskille som skulle ta meg på nordlig rute mot Grønhaug - men men ingen krise, det gjorde bare at eg "plutselig" var på veiskille på stien ca midt mellom Grønhaug og Solliknuden. Tok da turen til Grønhaug først, for deretter å gå tilbake samme veien og deretter opp på Solliknuden. I denne delen av fjellpartiet er det lettgått og åpent fjellterreng.

Fin utsikt i alle retninger på både Grønhaug og Solliknuden.

Fra Solliknuden fulgte eg sørlig rute nedover lien, i minst like flott terreng.
Kom bl.a. til en relativt stor varde midt i stien, og tok her avstikker til nærmeste bekk/elv - hvor det var et flott lite fossefall - med herlig friskt påfyll av vann...

Kim til slutt ned på grusveg/lysløype i fjellsiden over Moi og fulgte denne ned til P-plass.
Ein meget fin tur på 16,6km gjennomført ila snaue 5t (uten pauser)