Gullfjellet (26.08.2018)

Søre Gullfjelltoppen (962m) 26.08.2018 16:54
Sydpolen (952m) 26.08.2018 17:05
Visits of other PBEs Hausdalen parkering (94m) 26.08.2018 14:27

Fra parkeringsplassen ved Hausdal fulgte jeg grusveien et lite stykke før jeg tok av på bratt sti oppover mot Hausdalsåsen. Oppe på ryggen var det fin sti oppover til Toro. Deretter bar det litt nedover før stien går oppover mot Gullfjellet på 914 moh. Nydelig utsikt i alle retninger fra toppen. Her forlot jeg stien og fulgte terrenget nord og øst for Gullfjelltjørnane. På vei opp nordryggen til Søre Gullfjelltoppen var det ganske kupert. Her var det bare å følge ryggen og forsøke å finne letteste vei. Veldig fin utsikt fra denne toppen også. Så fulgte et parti med småkupert terreng bort til Sydpolen. Nå gjensto det bare å følge sør- og sørvestryggen nedover til Brekkedalen. Det er ca. 750 høydemeter på relativt bratt sti, så det kjentes på lårene. Etter den lange nedoverbakken var det godt å komme ned på grusveien og løpe i slak nedoverbakke tilbake til bilen.

Grusveien innover Brekkedalen. Søre Gullfjelltoppen (Sydpolen) i bakgrunnen.
Tilbakeblikk nedover Hausdalsåsen.
Bratt på vestsiden av Toro.
Fra Toro mot nord. Redningshytten skimtes til venstre for midten.
Fra Gullfjellet mot Gullfjelltoppen.
Fra Gullfjellet mot nordvest utover Sørfjorden, sørvest for Osterøy.
Fra Gullfjellet mot Søre Gullfjelltoppen. Er det et snøfelt oppe i fjellsida, mon tro?
Fra fjell til fjord. Fra Gullfjellet mot sørvest. Sveningen til venstre. Hausdalshorga til høyre.
Fra Gullfjellet mot øst. Kofta i midten.
Langs nordryggen opp til Søre Gullfjelltoppen var det flere slike "badekar".
Fra Søre Gullfjelltoppen mot nordvest. Sørfjorden i bakgrunnen.
Fra Sydpolen mot nordvest. Mastene på Ulriken og Rundemanen skimtes i bakgrunnen.
Fra Sydpolen mot sør. Sveningen nærmest. Brekkedalen skimtes nede til høyre, 750 meter lavere.
Fra Sydpolen mot sørøst.
Fra Sydpolen mot sørvest. Ryggen i midten er Hausdalsåsen, som jeg fulgte oppover tidligere på turen.