Bruviknipa fra Båtaleitet (25.08.2018)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Båteleitet (350m)
Ascents Bruviknipa (822m) 25.08.2018 12:21
Visits of other PBEs Båtaleitet p-plass (350m) 25.08.2018 11:10

Jeg og Denise kjørte ut til Osterøy denne dagen. Hun var giret på en skikkelig spektakulær vestlandsk utsikt. Da tenkte jeg med det samme på Bruviknipa. Jeg hadde kun vært her på ski før, og så derfor fram til en sommertur opp hit, med utgangspunkt fra et annet sted.

Skilt mot Bruviknipa fra Båtaleitet

Klokken 09.20 syklet jeg hjem til mor og far for å hente elbilen. Kjørte deretter til sentrum og plukket opp Denise. Praten hang løst hele veien ut til Osterøy. Været var helt ok i dag. Regn og tendenser til solglimt. Alltid like koselig å kjøre gjennom Bruvik. Vi parkerte i den store lommen ved Båtaleitet. Herfra er det god sti og bra skiltet mot Bruviknipa.

Ikke det helt store været, men alltid like kontrastfylt med tåkeskyer som siger innover

Stien var sørpevåt hele veien. Lengst nede var det som å gå i en elv. Her var det lite vits i å prøve å holde seg tørr på beina. Lenger oppe tittet solen fram og vi kunne ta av jakkene og gå i T-skjorte. Utsikten kom også frem. Herlig. På toppen var det bare å sette seg ned og skue utover den majestetiske fjorden som slynger seg rundt hele øyen, Hananipa i sør, Vaksdal i øst og Bruvik langt under oss. Denise var veldig fornøyd og vi satt her en liten stund og nøt synet.

Denise på toppen

Etterhvert kom en ny regnbyge og påfølgende tåke. Det ble fort surt og vi startet på returen mot bilen igjen. Fulgte samme sti. Traff på en stor familie lenger nede, hvor en desperat far spurte om det var langt igjen til toppen. Da vi ankom bilen, skiftet vi til tørt og kjørte til Trengereid for å lade bilen. Her kjøpte vi også hver sin skillingsbolle på Hjelle Bakeri. Deretter tilbake til Bergen. Takk for en flott tur, Denise!