Høyest i Skjervøy (14.09.2008)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Storbukta (20m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Store Kågtinden (1,229m) 14.09.2008

Kommunetopper - Øytopper
14.9.2008

TOPPTUR I SKJERVØY
Skjervøy er en øykommune i Troms fylke. Kommunen er en typisk fiskerikommune. Dette har gjort Skjervøy til et maritimt senter i Troms, men du finner også den eldste trekirken i Nord-Hålogaland bispedømme her, bygget i 1728. Kommunen har til sammen ca. 3000 innbyggere, hvorav ca. 2400 er bosatt i tettstedet Skjervøy. Resten er fordelt på øyene Arnøy, Laukøy, Vortøy, Uløy og Kågen. Skjervøy er en fantastisk plass for de av oss som samler på flotte fjelltopper. Så fine er de at vi i denne boka har valgt å ta med to stykker: Store Kågtind og Arnøyhøgda. Førstnevnte er den høyeste, og den vi startet med. Store Kågtind ligger naturlig nok på øya Kågen, ca. 20 minutters kjøring fra E6. Veien ut til øya går gjennom den undersjøiske tunnelen under Maursund og gjennom Kågentunnelen. Øya Kågen har 15 tinder over 600 moh., og Store Kågtind med sine 1228 meter er altså den høyeste og i tillegg den tredje høyeste på en øy i Norge, bare slått av Møysalen på Hinnøya og Langlitinden på Andørja. Vi kom for å bestige fjellet på en usedvanlig flott septemberdag i 2008. Med oss på turen var Johan Solberg og Paal André Lund. Vi startet fra Skjervøy, kjørte over Skjervøybrua og parkerte ved en lomme like før der Storbuktelva kommer ned. Her starter en anleggsvei som går et stykke innover. De første tre kilometerne går i slakt terreng opp Storbuktdalen til Storbuktsvannet på 320 moh. Litt lenger vest oppunder brattlia ligger et lite vann ca. 440 moh. Vi passerte begge vannene på nordsiden. Fra det siste vannet ser man en tydelig gressbakke som går bratt opp skråningen. Vi fortsatte opp den og kom til den litt slakere ryggen ca. 650 moh. Herfra var det greit å traversere over steinura mot vest. Vel over kunne vi fortsette opp sørvestryggen som går helt til toppen. Der oppe opplevde vi igjen en utsikt og stemning som var helt ubeskrivelig. Vindstille og strålende sol innbød til en laang pause ved varden, som også har kasse og bok. Og tenk, her oppe langt mot nord kunne vi se at utflyttede Odin Svisdal fra Oppdal var en av de siste som hadde signert i boka. Ifølge folk vi snakket med på Skjervøy, var det først disse dagene i september at de kunne gå i T-skjorte. Ja, det var sommeren som kom så altfor sent. Fra toppen kunne vi se Soltindan i sørvest, Lyngsalpene i sør, Isfjellet i sørøst, Trolldalstind i nordøst og ikke minst Øksfjordjøkelen i nord samt alle øyene i Skjervøy. Utsikten ble ikke dårligere av at det lå nysnø på toppene over 1000 meter. På nordsiden av Store Kågtind kunne vi se rett ned på breen. Det så ut til å være en spennende travers fra Store Kågtind til Østre Kågtinden (1165), men vi valgte å gå ned igjen omtrent samme vei som vi kom opp. Den eneste forskjellen var at vi fulgte sørvestryggen ned i Bruttodalen på nordsiden av Redotinden (848) før vi skrådde over steinura i retning Storbuktvannet. Vel nede snudde vi oss og bukket som takk til dette flotte fjellet. (Fra boka: Norges beste toppturer).

STORE KÅGTINDEN er en av 85 fjelltopper i Norge med PF over 1000 meter.

TROMS = 38 stk 1.ordens trig-punkter.