Øytopper - Tromsø (13.09.2011)  5

Store Skaga (302m) 13.09.2011

Troms
13.9.2011

Sommarøy Artic hotell sørget for båt slik at vi kom oss til hytta i Tåfjorden. Her startet en utydelig sti opp fra sørøst. Videre over Skaghalsen til høyeste punkt på Store Skaga (302). Toppen har nå fått en liten varde av oss. Best utsikt mot Håja og Angstauren.

Etter turen til Tussøya satte vi kursen til Skarvneset på sørsiden av Angstauren. Fra strandkanten ble det oppgang i glissen bjørkeskog før snaufjellet. I det flotte høstværet mesket vi oss med krekling i store mengder. Fra Høgøya (299) hadde vi god utsikt mot Håja og Sessøytinden.

Etter turen til Angstauren satte vi kursen nordover til Vassvika. Ankret opp ved svaberget og fulgte wire-rekkverket til land. Videre etter stien som startet bak det siste huset. Passerte noen malte og fine "steiner" før vi ankom Hersøya (101). Trimpost ved varden. Best utsikt mot Håja.

Rundt Gammelgården var det flere hus og skiltet privat kai. Siden det var ettermiddag og ingen folk på øya tok vi sjansen og gikk i land Bak huset fulgte vi stien frem til brønnhuset. Herfra gikk vi bratt opp gressryggen øst for skaret til Bjørnøya (128). God utsikt mot Sessøya i øst og Sørfugløya i nord. Dette ble dagens sjette og siste øytopp på en utrolig flott høstdag.