Mollejus-Kautokeino 285, Ráisduottarháldi-Nordreisa 286/404 (18.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Start point Kautokeino (389m)
Endpoint Kåfjorddalen (766m)
Somashytta (750m) 22.08.2018
Vuommádatkoia (140m) 22.08.2018
Guolasjavri demning parkering (770m) 23.08.2018

Jeg var så heldig å få bli med Lena og Kirsten på tur fra Kautokeino til Guolasjavri demning parkering innerst i Kåfjorddalen, inkludert to kommunetopper og en nasjonstopp (Finland). Vi kjørte to biler fra Tromsø fredag ettermiddag til Birtavarre. Her tok vi av fra E6 og fulgte annleggsvei innover Kåfjorddalen. Dårlig veistandard gjorde at det vi måtte kjøre sent innover. Viktig å merke seg at når man nærmer seg vannet Guolasjarvi så kommer man til ett veikryss der hovedveien fortsetter rett frem gjennom en grind, men for å komme til Guolasjavri demning parkering må man holde til venstre her. Vi brukte 1 time på de ca tre milene inn til Guolasjavri demning parkering hvor vi parkerte den ene bilen og kjørte den andre tilbake til Birtavarre og parkerte den der. Tok så bussen til Kautokeino med bussbytte på Storslett og i Alta. Overnattet på Artic Motell Kautokeino Camping. Ruta som vi fulgte på turen mellom Kautokeino og Nedrefosshytta (E1/Nordkalottruta) er til dels dårlig merket og det er fort å ikke få med seg stikryss, lurt å se på detaljert beskrivelse av ruta som finnes i denne PDF fila: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/turistforeningen/files/6df56f7315c200764d8f8098113b0f58d97bd2c0.pdf

Dag 1. Kautokeino til Madam Bongos Fjellstue. 22 km, turlengde: 7,5 timer, 457 høydemeter
Bussen kom ikke til Kautokeino før nærmere halv to på natta, så vi satset på en litt sen start fra Kautokeino dagen etter for å få nok søvn. Vi gikk fra campingen langs elva mot sentrum og da vi kom til brua over elva viste det seg at det var konkurranse i snøskuterkjøring på elva som skulle starte om få minutter. Vi stoppet derfor opp og fikk med oss de to første heatene før vi fortsatte videre. Ble litt asfaltgåing i Kautokeino før vi kom til startstedet for Nordkalottruta. Startet med fin tørr ATV vei, men i løpet av dagen var det mye bløt myr som måtte forseres og en del kratt. På slutten ble det tørt og fint igjen og vi kom opp i høyden og fikk bra utsikt. Masse bær, ikke alltid like godt merket sti, og stien var lagt om i forhold til det som var tegnet inn på kartet, så lurt å ha med seg etappebeskrivelsen for Nordkalottruta (E1) så en kan være forberedt på dårlig merkede stikryss. Dette gjelder også de neste etappene på ruta. Startet i sol, men fikk noen regnbyger i løpet av dagen. De siste 3,5 kilometerne var på asfalt, noe som ikke er det mest behagelige underlaget. Godt å komme fram til Madam Bongos fjellstuer der vi hadde bestilt overnatting med middag på forhånd. Var overrasket over hvor forfallent alt var her, men vi fikk servert god mat i stua til sønnen til Madam Bongo som driver stedet, mens han underholdt oss med diverse historier. Det var også gode madrasser i sengene så vi fikk en god natts søvn.

Humøret er på topp ved turens start i Kautokeino
Deler av ruten går på tørre fine ATV spor
En god del bløt myr og kratt som måtte forseres
Dagens høyeste punkt Goaskinvàrri
Hytta vi overnattet i på Madam Bongos, vedlikehold har tydeligvis ikke blitt priortert her så alt var ganske forfallent

Dag 2. Madam Bongos Fjellstue til Reisavannhytta. 28,8 km, turlengde: 9,5 timer, 682 høydemeter
Vi startet relativt tidlig fra Madam Bongos og fulgte Nordkalottruta/E1 mot Reisavannhytta som må bestilles på forhånt på inatur.no. Løypa varierer mellom å følge ATV spor og sti. Det var mye gammel slitt merking og ikke skilting i stikryss og vi gikk feil en gang pga at vi ikke så stikrysset og fortsatte på det fine ATV sporet litt for lenge, hentet oss heldigvis raskt inn igjen og fant stien. Holdt på å gjøre samme tabbe en gang til med da skimtet vi tilfeldigvis en varde i det fjerne fra ATV sporet. Mindre myr i dag enn dagen før, men en del våte/gjørmete partier må forseres. I høyden var det fin og tørr sti. Flere elver/bekker som må krysses, men det må være lite vannstand nå, for vi greide å krysse alle ved steingåing selv om det i etappebeskrivelsen sto at en av elvene må vades. Høyeste punkt var Rivkkoš på 600 moh der det var veldig fin utsikt og Reisavannet kunne skimtes i det fjerne. Langs Reisavannet var det klopplagt på den mest gjørmete delen av stien. Siste bit i skog langs vannet før vi kom til hytta. Regnbyger i dag også, men sol innimellom. Fin hytte som ligger idyllisk til ved Reisavannet med strøm til og med og kvelden gikk med til kortspill og avslapping.

Avgang fra Madam Bongos fjellstue, her var det godt skiltet
Mange steiner å velge mellom her
ATV sporet bukter seg oppover haugen
Rivkkos, dagens høyeste punkt
Utsikt mot dagens mål, Reisavann
Fremme ved Reisavannhytta

Dag 3. t/r Mollejus fra Reisavannhytta. 49,8 km, turlengde: 12,5 timer, 1161 høydemeter
Lena og Kirsten skulle ha hviledag på hytta, mens jeg tenkte å gjøre ett forsøk på å komme meg til Kautokeinos kommunetopp. Var litt betenkt for det var langt å gå, nesten 22 km i luftlinje fra hytta til toppen, men jeg måtte jo gjøre ett forsøk. Startet tidlig og fulgte først skogsbilvei fra Reisavannhytta opp til veien til Bidjovagge gruver. Brukte to timer til gruvebygningene og enda er det mulig å kjøre bil ca 2,5 km videre til Bidjovagge gruver parkering, så turen hadde blitt betydelig kortere med bil tilgjengelig:). Jeg gjorde motsatt av JoSo (Johan Solberg) og fulgte stort sett ATV spor innover mot Mollejus, med noen snarveier og mer direkterute i terrenget tilbake. Lettgått terreng, og man ser langt, men avstandene er store så jeg følte at jeg gikk og gikk uten å komme noe særlig nærmere målet. Må være ideelt med sykkel innover her! Været var skiftende i dag også, en del regnbyger og sur vind og tåka kom å la seg over Mollejus en kort periode, heldigvis forsvant den før jeg kom på toppen ATV sporet går ikke til toppen av Mollejus så jeg forlot det når det dreide mot øst og gikk rett mot toppen. I følge kartet mitt så skulle reingjerdet gå over toppen på Mollejus, men det stemte ikke med virkeligheten, så jeg måtte krype under reingjerdet for å komme til toppen. Selve toppen var en lang motbakke der jeg aldri trodde jeg skulle komme opp til varden, men tilslutt var jeg oppe. Sur vind, men veldig fin utsikt i alle retninger. Varden var delvis nedrast men jeg prøvde å sette meg litt i le for vinden og nyte utsikten. Brukte 6 timer til toppen. Bestemte meg for å gå i terrenget tilbake, det så lettgått ut og det er bedre for beina å gå på litt mykt underlag enn hardtråkket ATV spor. Var veldig greit og lettgått i terrenget, noen våte partier og litt myr som måtte krysses, men ingen problem å finne en brukbar rute øst for Davit og Lulit Lievlamas. Masse reinsdyr, heilo, noen ryper og saftige blåbær og krekling som jeg spiste litt av på vei tilbake til hytta. Kom inn på ATV sporet litt før parkeringsplassen i enden av veien og fulgte så samme vei tilbake til hytta. Veien tilbake til hytta var drøy og gnagsår begynte å melde seg etter mye gange på vei i fjellsko. Var veldig glad da jeg endelig kom frem etter 12,5 time på tur, da ble jeg vartet opp med middag og dessert og slapp til og med å ta oppvask og kunne bare ligge i sofaen og slappe av resten av kvelden:)

Bidjovagge gruver
ATV sporet snor seg endeløst innover vidda mot Mollejus
Mollejus nærmer seg
Endelig på toppen av Mollejus:)

Fin utsikt fra toppen i alle retninger

Dag 4. Reisavannhytta til Nedrefosshytta. 30,7 km, turlengde: 10 timer, 511 høydemeter
I dag var planen å gå til Nedrefosshytta. Stien gikk først gjennom myrete terreng langs Reisavannet og krysset flere elver/bekker som det nå heldigvis var mulig å krysse uten å vade. Stien gikk etter hvert opp i høyden og var tørr og fin og vi kunne gå å nyte utsikten. Litt vekslende vær i dag også og litt sur vind, men sola begynte å steke godt når vi kom inn i furuskogen ned mot Reisadalen. Tok en lang pause i sola her og nøt livet. Da vi kom til veikrysset der en kan velge å ta en liten omvei til Imofossen bestemte vi oss å ta sjansen på at Imofossen var verdt en omvei på ca 1 km. Imofosse var imponerende så den omveien kan anbefales! Stien fra Imofossen kom inn på den vanlige stien igjen nede ved Reisaelva. Nå var det stort sett lettgått terreng langs elva med unntak av et lite parti der en måtte litt opp og der det var montert opp vaier å holde seg i og en steinur som måtte forseres like før broa over til Nedrefosshytta. Veldig godt å komme frem til hytta der det var flere overnattingsgjester men heldigvis nok ledige senger. Godt for beina å kvile litt og veldig godt med middag og dessert i dag også og badstu for de som liker det.

Fin sandstrand ved Reisavannet, men stien dreier kjapt ut i myra
Lettgått terreng oppe i høyden
Valgets kvaler, det ble en liten omvei til Imofossen
Imofossen var imponerende
Stien er sikret med vaier ett stykke
Nesten fremme ved broa over til Nedrefosshytta

Dag 5. Nedrefosshytta til Somashytta. 24,7 km, turlengde: 9,5 timer, 1030 høydemeter

Planen i dag var egentlig å følge Reisadalen til Saraelv for så neste dag å gå til bilen ved Guolasjarvi, så vi la i vei mot Saraelv fra Nedrefosshytta. Stien følger elva og er lettgått i skogen her. Sola skinte og vi tok en liten pause ved Vuommádatkoia som er en åpen koie med plass til to. Her kom vi i snakk med en mann som hadde overnattet i telt ved koia og som skulle opp på fjellet. Han hadde ett veldig godt forslag som vi ikke hadde tenkt på i det hele tatt selv, nemlig å gå over fjellet til Somashytta i dag og så gå over Halti ++ neste dag til bilen. Han hadde akkurat pakket sekken og var klar til å gå og tilbydde seg å vise vei opp til fjellet. Vi brukte ikke lang tid på bestemme oss, og slo til. Det gikk ett tråkk under kraftlinjene oppover som vi fulgte og når det tok slutt var det bare å finne best mulig vei opp til platået. Vi forserte mange høydemetre, men det var greit terreng å gå i. Oppe i høyden tok vi farvell med guiden vår og fortsatte på egenhånd mot Somashytta. Relativt lettgått terreng, men noen hindringer måtte forseres på veien, blant annet en liten canyon som Holgajohkha har laget og litt steinur her. En del rein å se samt Heilo, og masse bær å kose seg med på veien. Sola varmet godt i blant, og vi slapp regnvær i dag. Litt myrterreng og litt opp og ned ble det nødvendigvis. Fint å nyte utsikten mot fjellene vi hadde tenkt å bestige i morgen. Vi var litt spent på hvordan elva Raphesjohka like før hytta var å krysse, for den var ganske bred på kartet, men heldigvis gikk det mye bedre enn fryktet og vading var ikke nødvendig, masse stein å gå på. Deilig å komme frem til hytta som består av en åpen del med fire senger og hems, kun en madrass, ellers var det reinsdyrskinn og liggeunderlag som utgjorde madrassen. De som hadde vært der før oss hadde ikke akkurat ryddet og gjort rent etter seg så det var det første vi gjorde. Var bare en vedovn å lage mat på og nesten ingen ved, så det ble dryteck til middag i dag med vann kokt på jetboilen. Ut på kvelden kom det en ATV til hytta og vi fryktet først at det kom flere gjester som hadde tenkt å sove der, men heldigvis var det to personer som holdt på å reparere reingjerdene i området og de sov på den låste delen av hytta. De kom med tørr ved til oss så vi fikk det godt og varmt.

Frodig og lettgått nedover langs Reisaelva
På vei opp mot fjellplatået fikk vi god utsikt mot Reisadalen
En liten canyon må forseres der Holgajokha renner
Morgendages turmål i sikte
Nærmer oss Somashytta, Somasvannet til venstre i bildet

Dag 6. Somashytta til Guolasjarvi demning. 18,6 km, turlengde: 8,5 timer, 830 høydemeter

Siste dag på turen og mennene som reparerte reingjerde hadde tilbudt seg å transportere deler av bagasjen vår til parkeringsplassen da de uansett skulle den veien i løpet av dagen. Vi var veldig glade for å slippe å bære alt utstyret over fjellet og sendte med de det som vi ikke ville trenge på turen og sekkene ble merkbart lettere. Vi satte kursen mot fjellene. Det er satt opp reingjerde langs grensa mellom Norge og Finland og vi fulgte grensegjerde på norsk side ett stykke før vi fant ett fint sted å smette under så vi kunne komme oss inn i Finland siden gjerde nå gjorde en sving godt inn i Norge og ikke fulgte grensa helt til toppen. Lettgått terreng i starten, men når vi kom opp i høyden begynte steinura og den varte så godt som resten av dagen. Vi gikk opp dalsøkket sør for Ruvdnaoaivi og Halti kom tilsyne. Må stort sett se ned når en går i steinur, og på vei opp til toppen av Halti var det mye fin og spennende stein å se på så det var bra. Var først innom høyeste punkt som ligger i Norge før vi gikk ned de få meterne til Finlands høyeste punkt. Mange finner her oppe som kom opp fra den finske turistforeningshytta Haldi som ligger like under fjellet. Spiste lunsj i ly av varden på finsk side da det var sur vind her oppe. Brukte 3 timer og 20 min fra Somashytta til toppen. Deretter satte vi kursen mot kommunetoppen i Nordreisa Ráisduottarháldi. Mer steinur men ikke så langt å gå så brukte ca 40 min fra Finlands høyeste punkt til kommunetoppen. Reingjerde var lett å passere her da det var nesten sammenrast, i tillegg hadde de laget trapp over så det går ann å passere enkelt selv når gjerdet er fikset. Stor varde på toppen som hadde både norsk, finsk og sveitsisk flagg på seg. Kjempefin utsikt men sur vind her også. Ned til bilen så fulgte vi reingjerde nedover (vestover) ett godt stykke men ikke helt ned til det som går nordover, vi dreide nordover litt før vi kom til det. Måtte krype under det nordgående gjerde og så prøvde vi å følge vardene som andre turrapporter hadde beskrevet, men det var lettere sagt en gjort men vi fant veien ned til bilen på parkeringa og var veldig fornøyd med en dag til uten regn, mange regnbyger å se i horisonten. Veldig godt å komme frem men var litt trist at turen var over. Jeg kjørte Lena og Kirsten til Birtivarre der de hadde parkert for de måtte hjem til Tromsø, mens jeg ble igjen for å ta Isfjellet neste dag. Har aldri gått så langt på seks dager før og turen til Mollejus var dagsrekord for å bestige kommunetopp på barmark.

Utsikt fra Somashytta mot fjellene vi skal over
Her krysser vi grensen og entrer Finland :)
Dagens mål i sikte
Mye fin steinur som må forseres i dag