Hjerttinden - Salangen og Sørreisa, 282/404 (13.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Hjerttinden (1,381m) 13.08.2018
Visits of other PBEs Lynghaug parkering (165m) 13.08.2018

Fra rv 86 fulgte jeg skilt mot Rabbås og kjørte til Lynghaug parkering og parkerte her. Mulig å kjøre lengre, men innkjøring forbudt skilt her. Var skilt mot Hjerttinden ved parkeringsplassen og rødmerket sti helt til topps. Første del er skogsbilvei og så blir det etter hvert sti. Stien gikk en litt annen rute enn den som var merket av på kartet vi hadde med. Stien går gjennom skogen opp mot veidfjellet der det sikkert er god utsikt til vanlig og så ryggen opp til Hjerttinden. Yr hadde egentlig meldt at det skulle klarne opp og bli litt sol utpå dagen, men holdt ikke hva den lovte, så vi gikk i tåke og regn stort sett hele veien opp. Tok en liten matpause i en liten hule før vi begynte på oppstigninga langs ryggen. Stort sett lettgått terreng oppover,. En liten harunge som nesten skremte livet av meg da den løp ut rett forann beina mine. Ellers var det mye modne blåbær, krekling og noe multer på veien. Da vi nærmet oss toppen begynte det å snø og var surt og kaldt, så vi skrev oss inn i boka som er plassert i en liten hule under toppen, og tok de obligatoriske bildene på toppen før vi fortsatte nedover samme vei. Hadde egentlig tenkt å ta Hjerttindtuva også, men uten sikt og i snøvær så fristet det ikke, sparer den til en annen gang. Det var stort sett oppholdsvær når vi gikk nedover, men toppene holdt seg i tåka. Så en haukugle på vei ned som satt og holdt øye med oss da vi gikk nedover skogen mot bilen. Brukte 3,5 timer opp og totalt seks timer på tur. Jan var med.