Svarteberget (08.01.2012)

Ascents Svarteberget (359m) 08.01.2012

Telemarks kos

Pf 100 topp i Siljan og Porsgrunn. Tur følge i dag: Sniff

Har sikkert sagt dette før ett eller annet sted, men gjentar det gjerne. DNT i Skien og Porsgrunn kan det å tilrettelegge for turgåere! Stiene er godt merket, skiltene er nymalte, og utsatte områder ente det gjelder vann, myr eller klyve områder er "tilrettelagt" slik at det er lettere å komme seg frem. Ikke sikkert dette er lika bra for alle, men det er ihvertfall med på at flere velger å ferdes ute i naturen, noe som gir en helsegevinst langt ut over hva både stat, regjering og NAV noensinne vil få istand. Skryt til de som er løypeansvarlig!

Vel, nok om mine tanker. Turen startet nede på Oklungveien i/ved Onklungen. Fin parkering her, og er ett kjent område for mange farrisrunden sykelister:) Fint område, faktisk. Har bare sett området i side synet med alt for høy puls, etter enda en gang ha "overlevd" nedkjøringen med sykkelen i alt for stor fart fra toppen ved Skolapparåsen.

Løypa er merket helt fra parkeringen her nede og opp til toppen med blå farve på stein eller tre. Opp mot toppen er det satt opp stige og kjetting i noen kneiker, hvor det ellers hadde vært greit å klyve litt. Så vi kleiv oppover og brukte stigene nedover, bare for å ha prøvd dem:)

Flott område rett før toppen for bål og kos, og på selve toppen hadde vi æren av å være de første i år til å skrive oss inn i boka til POT. Faktisk var siste besøkende den 4.12 hvis jeg husker rett..?

Flott topp med flott utsikt, i alle retninger avhengig av hvor du går rundt på toppen.