Blåbretinden (06.08.2018)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Blåbretinden (1,476m) 06.08.2018

Hadde regnet tidlig i natt, men tørket raskt opp. Var meldt bedre og bedre vær utover dagen og Sofie og jeg tok sjansen på at yr skulle levere varene. Kjørte over Sykkylvsbrua og mot Erstad. Kom så til bom oppover grusveien som stod åpen. Var ingen skilt eller info og tok derfor sjansen på å kjøre oppover mot Riksemdalen, kjørte omtrent 4,5 km opp før vi fant en parkeringsplass og vandra videre oppover mot Storevatnet. Nydelig terreng og omgivelser her. Kunne godt tenkt meg å hatt camp her og et par dager for å plukke topper!

Målet sett fra oppvåkningsplassen med telelinse
For et område!

Fulgte så stien på østsiden av vannet. Var litt uoppmerksom en stund og mistet et stikryss, endte derfor litt langt sør og mot vest. Oppdaget tabben og gikk mot stien igjen og opp mot Tridjevatnet. Ble en liten rast her før vi fulgte stien videre oppover. I enden av vannet var det et lite svaparti som bød på veldig enkel klyving, men kan nok være litt ekkelt med våt berg. Var også satt inn en del bolter oppover her.
Over Fjerdevatnet ble stien mer og mer utydelig og etter hvert borte (så vidt jeg klarte å se). Ble litt ivrige og endte litt langt mot Sør, men innså det relativt raskt.

Svapartiet

Gikk så til renna vi hadde sett oss ut. Tok en liten sjekk om det var andre veier som så bedre ut, men det var ikke det så vidt vi så.
Artig klyving opp her. Hadde med tau og noen nøtter, men følte aldri behovet for å sikre oppover så disse fikk ligge i sekken hele veien til toppen.
Skyene hadde gradvis sprekt opp utover dagen, så utsikt fikk vi også, dog med noen lokale tåkedotter her og der.
Tok oss god tid på toppen med lunsj og nyting før vi begynte på returen. Gikk for samme vei ned. Ble også et bad i Tridjevatnet på veien, kaldt, men trodde det skulle være verre. Fortsatte ned til bilen og ned grusveien, men kom til låst bom! Ble derfor en liten ringerunde rundt og endte til slutt hos Sykkylven Energi som kunne hjelpe oss. 10 min etter var vi ute. Takk for hjelpa!

Ble virkelig en knall tur og gleder meg virkelig til neste tur opp til Rimsemdalen.

Opp renne litt til høyre for midten av bildet