Hørsfjell - Høyest i Bamble (05.05.2018)  3

Written by Bamse (Gunnar W. Nilsson) GSM

Start point Bamle p-plass (30m)
Endpoint Samme (288m)
Ascents Hørsfjell (288m) 05.05.2018
Visits of other PBEs Hørsfjell parkeringsplass (29m) 05.05.2018

Jeg kjørte veien opp fra Bamble kirke til Bamle parkering. Veien opp er preget av mye anleggsarbeid i forbindelse med ny firefelts motorvei. Parkeringsavgift kr 20.
Så var det å følge asfaltveien til Bamle gård og tok til venstre opp langs grusveien. Fulgte denne noen hundre meter og tok av til høyre og fulgte den rødmerkede stien/kjerreveien oppover langs elva. Etter en km eller så krysser en elva på østsiden av vann 126. Følger stien til en kommer ut på grusveien igjen, og følger denne ca 50 meter til høyre. Deretter sti igjen opp forbi Hørsfjellkjøkkenet og til toppen. Samme vei tilbake ned til vann 126 for så å følge veien ned. Det er også mulighet for å følge veien nesten opp til toppen og ta av til sti de siste hundre meterne. Dette er et meget kjedelig alternativ.

Parkeringsplassen
Jeg tok til høyre her
Merket sti langs elva
Kryssing av elv
Svarttjern (vann 126)
Stien oppover
Det siste stykket mot toppen