Litletinden-Evenes,279 og Skittendalstinden-Skånland,280/404 (06.08.2018)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Litletinden (1,134m) 06.08.2018
Skittendalstinden (1,305m) 06.08.2018
Visits of other PBEs Renskvanto parkering (52m) 06.08.2018

Jeg hadde egentlig tenkt å ta en annen rute med overtatting på Blåvatnhytta, men GPSen min sluttet plutselig å virke på søndag formiddag og jeg hadde tenkt å gå opp til hytta på ettermiddagen for å ta toppene på mandag, men ville ikke ta sjansen på å gå på toppturene kun med kart og kompass da det var meldt tåke deler av mandagen. Ble derfor overnatting på campingen i Harstad isteden og innkjøp av gps på mandag før jeg kjørte E10 mot Bogen og tok Litletinden og Skittendalstind som dagstur, fulgte nogenlunde ruta til 500fjell. Tok av fra E10 i Dragvik. Ingen skilting langs her E10 men jeg kjørte opp siste grusvei i Dragvik og tok første til venstre, se bilde av bygningen som er her under. Var også hjemmelaget skilt mot Resskvanto og Drakvikveien her.

Bygning der avkjørselen er

Fulgte veien til Renskvanto parkering der det var skilt mot Stortinden, Litletinden (8 km) og Resskvanto. Parkerte bilen og fulgte skogsbilveien og holdt til venstre i første kryss etter noen få meter. Det var hengt opp merker langs veien som etter hvert ble til merket sti som gikk relativt bratt oppover. Kom til ett stikryss der jeg holdt rett frem mot Resskvanto og ikke Stortinden. Ved Resskvanto var det postkasse og bord og benk og fin utsikt. Litt yr i lufta, men det gav seg fort. Det var merket sti videre fra Resskvanto til toppen av Litltinden, men ingen skilt å se. Det lå noen skilt på bakken ett stykke fra Resskvanto uten tekst som kanskje kommer opp med tekst etter hvert. Tåka kom og gjorde det litt vanskelig å se merkene til tider, det var litt blanding av gule og røde merker. Siste biten mistet jeg stien men fant en vei opp uten å krysse isbre. På ryggen var det en varde med postkasse fra Evenes turlag, men den sto ikke på høyeste punkt, der det også var varde. Tåka kom og gikk litt så jeg fikk litt utsikt selv om mange av toppene rundt lå med nesa i sky deriblant Skittendalstinden. Brukte 2 timer og 40 min til toppen. Fortsatte så videre mot Skittendalstinden som etter hvert ble kvitt tåken så jeg fikk godt utsyn til dagens neste mål. Mye løs stein/morenemark å forsere på vei ned fra Litletinden og litt uryddig terreng videre mot skittendalstinden, men fant en relativt grei rute. Så tilfeldigvis på gps kartet at det skulle være en sti som gikk opp litt til venstre for ryggen. Jeg kom etter hvert inn på denne som ikke var synlig sti, mye bart fjell her, men var markert med spredte varder. Stien gikk opp til venstre for ryggen og her var det steinur i starten og så mer løsmasse etter hvert der det var synlig tråkk og varder. Greit å gå opp her, ingen klyving. Opp mot toppen flatet det ut og selve toppen var et stort flatt område med en stor varde. Møtte faktisk to personer og to hunder som var på vei ned fra toppen da jeg gikk opp. Jeg brukte 4 timer og 40 min fra parkeringa til toppen. En god del skyer som ødela utsikten litt, men utrolig fin utsikt lell. Tilbake gikk jeg ikke oppom Litletinden men holdt meg litt lengre ned i lia. Mange spennende fjellformasjoner og steinformasjoner her, Niingen så ut som ett spennende fjell å bestige, det for bli neste gang. Så flere reinsdyr på vei tilbake, og nøt utsikten selv om det var litt steinur/morenemark og gå i og like før jeg kom til stien igjen så var det litt krøkkete å komme seg over ett svaområdet som var bløtt av smeltevann fra breen der jeg var litt redd for å skli, så gikk ett stykke oppover før jeg fant et greit sted å krysse. Kom inn på den merkede stien mot Litletinden ikke så langt fra Resskvanto og fulgte merket sti resten av veien. Tok en matpause på Reskvanto og nøt sola som tittet fram fra skyene og varmet en liten stund. Var tilbake til bilen etter 8,5 timer på tur. Veldig fint område som jeg gjerne kommer tilbake til.

Toppvarden på Litletinden
Evenes turlag sin postkasse på toppen
På vei ned fra Litletinden dukket Skittendalstinden frem fra tåka
Toppvarden på Skittendalstinden
Litletinden sett fra oppstigninga til Skittendalstinden