Solotelttur til Vindeggen (04.08.2018)  6

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Start point Vindsjådammen p-lomme (950m)
Endpoint Samme (950m)
Vindeggen SV (1,206m) 04.08.2018
Vindeggen Øst (1,438m) 04.08.2018
Visits of other PBEs Vindsjådammen p-lomme (950m) 04.08.2018

Endelig solotur med telt, første iår så det var jaggu på tide.
Dro direkte fra jobben etter å ha tatt en halv dag fri, og dro fornøyd oppover mot Tuddal/Bonsdal og Vindeggen-området.
Parkerte nedenfor dammen på stor p-lomme som eneste bil, flott. Herlig temp og overskyet, vått i vegetasjonen.
Lossa storsekken fra bakluka på stasjonsvogna, tung og god, godt å kjenne at man har litt tyngde på ryggen igjen.
Litt skår i gleden at de holdt på med gravearbeid opp i lia ved litjdammen, rasa ned i skaret og karret meg fram over våt ur og høyt vått kjerr. Ganske krevende faktisk opp her med storsekk når det er vått, men enda verre å gå ned via stordammen skulle jeg mene, dæven det så spenstig ut ned der med storsekk på ryggen. Opp på litjdammen og sa hade til gravearbeid og naturinngrep, endelig snart inne i naturreservatet. Litt yr i lufta og mye trost, mest ringtrost, i fjellbjørkeskogen. Bare kos å gå innover her på umerka liten sti og Vindeggen sto der staut og innbydende høyt og langt der oppe. Litt før setra skremte jeg opp to lirypekyllinger, så vidt de kunne fly avgårde fra den skremmende skikkelsen som nærmet seg. Herlig klumsete og uvøren flukt før de deiset ned i lyngen igjen.
Liten pause inne ved setra, prøvde meg på en "selfie" med 100mm'ern, la 5D'n på en stein og satt på 10 sek selvutløser. Så vilt løp bort til setra over stokk og stein,og så herlig klumsete og uvørent deisa også jeg i lyngen...meg og lirypekyllingene hadde mer til felles enn jeg håpet på.
Nytt forsøk, rakk det vel med nød og neppe, ser lettere villrå ut :-)

Resultatet i sh...

Videre opp mot Kjerringnuten og Vindeggen på sti, før jeg brakk av på leit etter en passende teltplass.

På vei opp langs siden av Hellebukvelven, kneiser Vindeggen over deg

Mye vind gjorde at jeg så etter en plass med le og ganske raskt fant jeg et "høl" med en liten pytt i. Omtrent vindfritt og bare å strekke kanna ut av teltet etter vann, perfekt.
Vindeggen lå rett overfor og gikk du et par meter åpenbarte Brattefjell seg.
Pga brannfare gikk jeg på steinsanking, så flate som mulig, til primus og andre luksusanretninger, satte opp teltet og la meg godt til rette før middag. Tre pils ble lagt nennsomt i pytten for jeg trodde det skulle avkjøle ølet...haha
Etter en lang dorm på liggeunderlag nr 2, har alltid med meg 2, et oppblåsbart for sovekomfort og et superlett til utebruk og på kaldere netter som ekstra isolering og antiskli, ble det endelig middag. Gikk i pytten og fisket fram en turpils, joda like lunken eller mer lunken enn før jeg la den i pytten. Pokkers varme sommer :-)
Men smakte gjorde den lell, sammen med dry-tech lapskausen. Etter middag ble det kaffe og sjokolade til dessert...det gode liv!
Så litt mer dorming før jeg plukket fram 5D'n og tok en kveldstur uten mål og mening.
Plutselig befant jeg meg opp liene til Systebulihov-ryggen. Virkelig flott oppå her, Gaustatoppen, Brattefjell, Robekknuten og Vindeggen har du kontinuerlig utsikt til herfra.
Mens sola stadig ble lavere og lavere befant jeg meg stadig lengre ut på ryggen og til slutt sto jeg på Systebolihovet sør. Utrolig fin topp med smal liten egg jeg gikk over. Så begynte returen med solnedgangen over Robekknuten som blikkfang, ja faktisk var dette en rolig kveldsrute av de sjeldne, anbefales!
Ble mye bilder på denne turen:

Regn og ustadig vær over Robekknuten
Utrolig fint innover mot Robekknuten og Sjånuten
Mer Robekknuten..
Utsikt mot Torvtjønn og Vindeggen SV
Torvtjønn sentralt i bildet. Meget vekslende vær som jeg liker det :-)
Puklene til Vindeggen øst ses godt fra Systebulihov-ryggen
Systebulihovet sør, snart framme og entrer mer bygevær
Gaustatoppen innhyllet i skydekket
Strølys og tunge skyer over Gaustatoppen
Lav sol over Bonsnos med tunge skyer hengende over
Vindeggen og Systebulihovet nord
Mer Vindeggen i kvelden
Blir ikke lei av utsikten på denne turen :-)
Ikke ofte regnet kommer med på bildet, men her synes det godt. Robekknuten til venstre og Sjånuten til høyre
Skyene ruller over Brattefjell i kvelden
Flott rygg, Meien. Brattefjell opp mot venstre
Brattefjell og Meien til høyre
Spotlys oppunder Brattefjell
Kort oppklarning over Vindeggen og Sustebulihovet
Systebulihovet mot sør
Oppklarning over Gaustatoppen også
Inn i den gylne timen
Herlig lavt strølys inn i seinkvelden
Herlig å være på kveldstur når været veksler hele tiden
Robekknuten entrer seinkvelden
Siste rest av lys i rassidene av Gaustatoppen
Brattefjell på vei inn i natta
Robekknuten
Flott skue å se Brattefjell helt på tampen av dagen
Siste bilde fra turen fram og tilbake Systebulihov-ryggen, snart tilbake til campen..

Etter den svært flotte turen langs Systebulihov-ryggen var det også godt å komme tilbake til campen. Kjølig og ekstremt rått ute. Rundt 7-8 grader på medbrakt tempstokk ved tilbakekomst og alt var småfuktig. Tok på det meste av medbrakt tøy og la meg på liggeunderlaget og inntok pils nr to, som nå var ganske så passe avkjølt, herlig!
Krøyp svært fornøyd ned i den ultralette sommer-dunposen og syltynn innerpose som nå begge var lettere småfuktig.
Beholdt ullundertøyet på av den grunn. Stokkken sto nå på 6 varme da jeg la meg litt over kl 22. Kjølig vind attpå, men fikk raskt varmen lell. Plutselig hører jeg noe real plasking, nesten som kraftige vak i den pyttelille pytten min, hva pokker....kan da bætre ikke være fisk her. Plaskingen fortsatte, og nå ble jeg jyvelig nysgjerrig. Åpna duken og kikket ut, så ingen ting...hmm..plutselig braka det løs og to krikkender bakset rimelig irritert opp fra nattbadet sitt! Må innrømme jeg skvatt en smule da endene lå kun et par meter fra teltåpninga...herlig turkrydder!!
Sovna kjapt etterpå, lå som en konge på "svanemadrassen" min...
Våkna rundt 5 på kvisten, dorma og sløva litt og var oppe rundt 6.
Skyfrihimmel, men mye vind sjøl nede i "hølet" mitt...hmmm.. bør vel presisere litt her....dumpa i bakken altså...
Kaffevann og kokte egg ble inngangsatt umiddelbart, et must må vite.
Så en god strekk i lyngen, tørt og fint nå, mens vinden suste over hodet på meg...terapi dette.
Har jo som kjent kun en grovskisse for turene mine, ellers blir ruta til mens jeg går.
Skulle bare opp i bekkefossen like ved, som jeg kunne høre fra dumpa mi, for å fylle vann i flaska. Dagstursekken var ferdig pakket og plassert sirlig på ryggen. Når jeg først var oppi her, hvorfor ikke bare klyve rett opp bratta, super oppvarming, også kan jeg ta Vindeggen rundt.
Som impulsivt tenkt, så gjort. Rett opp i alpint terreng med mye ur og lav starrvegetasjon.
Oppe på den første høyden, så jeg puklene til Vindeggen øst og dermed måtte jeg opp der.
Klyvende bratt oppstigning i trange vegetasjonsrenner, herlig. Skikkelige topper dette med spisse steinegger som topppunkt. Var oppå det meste av utstikkere i terrenget.
Etter puklene bar det bortover ryggen, mange små flotte tjern med rosa stein. Siden bar det klyvebratt opp mot Vindeggen nord, nok en utrolig flott topp. Her ble det lang pause i sola og i le, mens jeg skuet utover ryggen til Vindeggen og den urete dalen rett nedenfor jeg nettopp hadde forlatt. På med solkrem nå.
Videre opp langs ryggen langs stupsida, måtte gå "eggen" opp til Vindeggen. Et stykke opp var det et rasskar med en diger stein kilt fast øverst i skaret. Måtte en liten tur utpå der og se ned. Oppe ved toppen ble jeg tatt vel imot av en håndfull snøspurv, hørte også en knatrende fjellrypestegg. Gikk så litt ned på sørsida bare for nysgjerrighetens skyld. Og hvor skal turen gå nå? Ingen anelse, så bare begynte å gå ned vestsida. Et godt stykke nede i lia fant jeg en liten bekkefoss, jeg tok en god rast ved og skuet utover mot Robekknuten/Sjånuten
Dermed ble planen Sjånuten. Robekknuten var jeg på ifjor, nok en kjempetur forresten.
Vannvittig flotte tjern nede under de 3-4 Sjånutene. En dvergfalk jaktet hastige heipiplerker her. Jaggu peip 3 fjellvåk rett over meg attpå. Både blåstrupe og en bergirisk ble observert like etterpå.
Tok strake kursen for den høyeste av Sjånutene, og dermed ble skikkelig bratt igjen.
Fantastisk topp dette også, med Brattefjell og Marigrønuten rett imot på sørsida.

Marigrønutan sett fra Sjånuten

Her ble det full strekk i lyngen etter nok en matbit.
Tilbake til campen gikk jeg egentlig over småtopper konstant.
Fryktelig varmt nede i dumpa mi, så alt tøy utenom ullboxern ble hengt til tørk.
Så nok en full strekk i varmen, pytt kommer ikke folk her i Brattefjell/Vindeggen, har jo ikke sett fjøra av folk på hele turen. Tok ikke lang tid før et ektepar gikk rett forbi meg, tilbød meg å ta på turbuksa, men det var ikke nødvendig sa de høflig. Like etterpå dukker det opp 4 til men et stykke unna. OK, reine folkvandringa tenkte jeg, da bryter jeg leir.
Tok ikke lang tid før dumpa mi ble forlatt og med tungsekken på ryggen bar det nedover mot Grønntjønnsetra. Møtte en god del folk på veien ned. Hvor går ferden? Jo, Urdetjønn så fin ut på kartet. Dermed bar det oppover på liten sti som etterhvert forduftet. Ut å kratte i halvbratt li, joda, funker det også. Oppe på toppen lufta det bra, godt..et bad tenkte jeg hadde vært tingen. Utrolig flott tjern dette og en teltplass ble raskt lokalisert. Nå skya det brått over og vinden dro på kraftig og jaggu begynte det ikke å regne attpå. Badet ble avbrutt..pokker da!
Ble snart opphold, teltet ble slått opp i kraftig vind og brenner og gass fisket frem. Flott stor flat stein like ved vannet å koke på. Slo på brennerhode, hørte den liflige sislinga fra gassen og la meg bakover. Ny byge og og brått døde også sislinga fra gassen. Hmmm...pokker heller...tom for gass..haha må ha klart å fumle det til med å ta med den gamle gassbeholderen og ikke den nykjøpte...erre mulig?! Prospektet og ikke få middag og dessert/morrakaffe var tung å svelge.
Satt å grubla litt, nye tunge regnbyger smøg seg innover området og vinden her var også i meste laget for en behagelig overnatting. Tok en klyvetur til Urdetjønnuten for å klarere tankene. Tilbake til campen bestemte jeg meg plutselig å bryte leir i regnværet og vinden.
Nede ved litjdammen fikk jeg lyst å gjøre en siste utfordring, var jo faktisk tørt fjell og ikke vanskeliggjørende vind: å klyve opp med storsekken til neste dam.
Brukte taustumpen til høyre, så slitt ut og stolte ikke helt på den så brukte en arm på tauet og en i fjellet. Gikk greit, men noen sti/tråkk så jeg ikke. Dermed villgikk jeg sikksakk oppover til platået. Ble faktisk noe spennende. Klyving med storsekk gikk ganske så greit men en smule mer slitsomt og noe mer begrensende.
Ville aldri i verden gått ned med storsekk her...
Nede ved bilen ble det lang pause, klestørk og tørk av telt mm
Mange biler her nå.
Nok en utrolig flott tur til Brattefjell-Vindeggen var over.
Hjemme i Sandefjord ved 11 tida.

Alternativ rute forbi dammene.

Written by Snilen 06.08.2018 18:40

Jeg var i området for noen uker siden. På vei oppover gikk jeg opp ved den store dammen, og fikk en litt luftig klyving ned en kløft/svaberg med stor sekk ned på oppsiden av den lille dammen. Tilbake igjen ble sekken veldig tung med 15 kilo multer i tillegg til vanlig overnattingsutstyr, og jeg gruet litt for denne passasjen. Ved lav vannstand, som det var da, kan man gå i fjæra fra den lille dammen noen meter mot den store dammen, her var det helt kurant å komme seg opp med altfor tung sekk. Det er kanskje mere vann i dammen nå. Det ble dårlig med toppturer på denne turen, satt fast i moltemyra...

Sv: Alternativ rute forbi damm

Written by RolFoto 07.08.2018 11:40

Du kan også gå over elva/bekken på betongmolo'en litt under stordammen og siden følge en noe urete og vegetasjonsrik sti opp mot litjdammen, så slipper man i hvert fall den noe utsatte klyveturen og da spesielt med storsekk. Mye, snart overmodne, molter der enda, men valgte å spise på veien....imponerende å bære med seg 15 kg molter hjem som ekstra vekt i en allerede tung storsekk :-)

Fin tur og fine bilder!

Written by Øyvindbr 06.08.2018 17:15

Jeg er jo en anelse kjent i området og har blant annet vært på Brattefjell og hørt mye fint om Vindeggen. Og selv om det ble litt folksomt på slutten av rapporten din så ser det ut til at det er et område en kan finne roen i...

Og jeg liker alt slags vær når det ikke er langhelg/helgetur til de store tinder og evt breer. Når en drar innover i et fjellområde for å være i fred, ja da gir alt vær fred i sinnet. Bildet av Systebulihovet Sør med bygeværet i anmarsj er stemningsfullt! Når en vet at teltleiren venter, ja da har alt slags vær sin store verdi...

Sv: Fin tur og fine bilder!

Written by RolFoto 07.08.2018 11:51

Kunne ikke vært mer enig :-)

Når det gjelder folk tipper jeg du får være omtrent dønn alene oppi der i de aller fleste tilfeller. De fleste går opp på Vindeggen, så camper du lenger inn mot Sandtjønn/Torvtjønn skal det mye til før du møter på folk.